Během dekády členství v EU si Česko připsalo různá velká či menší prvenství. Často bohužel nelichotivá. V žebříčku čerpání evropských dotací v letech 2007 až 2013 to ČR suverénně dotáhla na unijní dno. Ve své době nejvyšší výkupní ceny elektřiny v EU stály za dodnes proklínaným solárním boomem, který bude splácet ještě několik generací.

Jsou tu také známé resty, jako je služební zákon, které si konečně můžeme odškrtnout. ČR byla dlouho posledním členským státem, kde neplatí plnohodnotný zákon o úřednících. ČR ale také vévodí na první příčce, co se týká nastavení limitu pro dodatečné stavební práce na veřejných zakázkách. Bohužel pro české stavebnictví je to první místo odzadu.

Stačí se podívat do ostatních zemí osmadvacítky, abychom zjistili, že ČR je v této oblasti naprostý evropský unikát. Mýlí se, kdo si myslí, že největší evropské ekonomiky jako je Francie nebo Německo zavedly limit 20 nebo 30 %. Neudělaly to ani skandinávské země, které tolik dbají o u nás dnes tak módní transparentnost. S výjimkou Slovinska totiž celá EU převzala ze směrnice maximální padesátiprocentní limit. Jen Česko se vydalo cestou přesně opačnou a zavedlo do zákona o veřejných zakázkách hranici 20 %. To je naše další smutné prvenství. Opravdu ho ale chceme?

Mimořádně nízký práh působí zadavatelům veřejných zakázek komplikace. Dostávají se do složité situace, pokud kumulovaná hodnota dodatečných prací stanovený práh přesáhne. Zatímco do této chvíle zákon umožňuje zadávat vícepráce formou jednacího řízení bez uveřejnění původnímu dodavateli, po překročení limitu je nutné vypsat na vícepráce nové otevřené řízení. Takový postup je nejen neefektivní, ale také časově náročný a může stavbu na roky zabrzdit. Je nejvyšší čas to změnit!

Je poučné sledovat vývoj této věci u poslední novely zákona o veřejných zakázkách. MMR nejprve veřejně oznámilo záměr narovnat limit pro vícepráce na unijní úroveň. Pak nabraly věci rychlý spád. V médiích zaznělo několik známých protikorupčních klišé a resort couvnul. V aktuální novele, kterou projednává Sněmovna, už narovnání limitu nenajdeme. Snad ho bude obsahovat věcný záměr nového zákona o veřejných zakázkách, který má MMR v dohledné době předložit k projednání vládě.

V jistém ohledu se opakuje situace známá z let 2011 a 2012. Pod tlakem protikorupční lobby tehdy Nečasova vláda pustila do světa velkou novelu zákona o veřejných zakázkách jako nedodělaný paskvil, který nakonec ochromil zadávání i realizaci zakázek. Zde je příčina, proč se dnes tak málo staví a úřady mají strach zakázky vůbec zadávat. Nevidíme důvod, proč agonii zadávání zakázek v ČR prodlužovat a čekat na nový zákon. Potřebné změny je třeba doplnit co nejdřív. To se týká i narovnání limitu na vícepráce.   

Nečekáme, že nás protikorupční aktivisté za tato slova pochválí. Naopak. Víc než jedničky na jejich protikorupčních vysvědčeních dnes ale naše země potřebuje konkrétní legislativu, která zjednoduší a zrychlí realizaci veřejných projektů, a tím i čerpání evropských peněz.  Čím dřív ji budeme mít, tím lépe.

Jan Birke, Milan Urban a Ladislav Velebný, poslanci ČSSD a členové Hospodářského výboru PS PČR.