Premiér a předseda ČSSD B. Sobotka poskytl rozhovor regionálnímu deníku:

* Zdá se, že v koalici přituhuje. Čeho jsme teď svědky mezi ministry financí a zdravotnictví?

Je v tom hodně nervozity, která souvisí s předvolebním obdobím. Ovšem navzdory tomu, že volby jsou blízko, vláda a koalice normálně fungují.

* Zvenčí to tak nevypadá.

Audity v nemocnicích jsou samostatná kapitola. Hlavní problém zdravotnictví jsou dotace, které se rozdělovaly za Nečasovy vlády podle pravidel, jež byla stanovena za Topolánkovy vlády. Není to tedy aktuální záležitost. Při auditech často vítězí úřední šiml nad selským rozumem a formální pochybení vedou k velkým finančním ztrátám.

* Šéfové nemocnic hovoří o desítkách kontrol, jimiž v posledních měsících procházejí. Všichni fandíme protikorupčnímu tažení proti předraženým zakázkám ve zdravotnictví, ale není tento auditní kolotoč trochu přes čáru?

Všechno to jsou staré příběhy, z nichž můžeme mít jenom finanční ztráty. Pochopitelně premiér ani ministři nemohou zasahovat do auditního procesu. Proto chci, abychom se sešli až po dokončení auditu ministerstva financí. Velmi často dochází k tomu, že kontroloři antimonopolního úřadu, poskytovatele dotací, finančního úřadu řeknou, že to je v pořádku, a když pak dorazí audit ministerstva financí, najde formální pochybení, jež stojí desítky milionů korun. Chci zmínit příklad jedné z našich veřejných univerzit, kdy v rámci výběrového řízení zahraniční uchazeč nedoložil český výpis z rejstříku trestů a škola má kvůli tomu vracet několik desítek milionů korun. Mrzí mě, že někdy vítězí tupý úřední šiml nad zdravým rozumem.

* Otázka je, o co při těch auditech ve skutečnosti jde. Veřejnost to vnímá tak, že Andrej Babiš chtěl od počátku zdravotnictví pro své hnutí. Neměl ale na něj vhodného člověka. Možná už ho našel, a tak zahájil cestu za získáním tohoto resortu.

Myslím, že hnutí ANO má obecně problém s personální politikou a nemá lidi. Ministr dopravy Prachař například musel zrušit výběrové řízení na šéfa Ředitelství silnic a dálnic. To zatím vede paní z Agrofertu, která s danou oblastí nemá profesně nic společného. Což nesvědčí o tom, že by ANO mělo přebytek odborníků, které by mohlo vyslat do státní správy.

* Něco na tom bude, když Andrej Babiš nominoval na post ministryně pro místní rozvoj Karlu Šlechtovou, vaši dosavadní podřízenou z Úřadu vlády.

Jsem rád, že na Úřadu vlády máme takto kvalitní zaměstnance. Není špatná myšlenka vyslat na ministerstvo pro místní rozvoj paní Šlechtovou, která se dlouhodobě zabývá čerpáním evropských peněz.

* Nástup Karly Šlechtové bude jediná vládní změna, nevyměníte s ANO zdravotnictví za dopravu?

Žádné výměny resortů se nepřipravují. Sociální demokracie k tomu nemá motivaci. Máme přesně ta ministerstva, která jsme chtěli mít, protože odpovídají klíčovým tématům naší politiky. Říkáme, že smyslem naší účasti ve vládě je dávat jí sociální rozměr. Kolem toho často vedeme s ministrem financí spory a těší nás, že se nám ho daří přesvědčovat. Pan Babiš navrhoval zvýšení platů státních zaměstnanců o jedno procento, my jsme nakonec prosadili 3,5 procenta. Je tedy logické, že když klademe důraz na sociální stránku vládnutí, chceme spravovat ministerstva zdravotnictví, práce a sociálních věcí, průmyslu či školství.

* Tím ovšem neříkáte, že nebudete tlačit na odchod ministrů jiných stran, kteří na svou práci z vašeho pohledu nestačí.

To je primárně odpovědnost koaličních stran, já nemohu vybírat ministry za ANO nebo KDU­ČSL.

* Jistě, ale jako premiér můžete kohokoliv z nich navrhnout na odvolání, nebo mu aspoň vytknout nedostatky.

Mohu jim samozřejmě říct s čím nejsem spokojen. Tato komunikace probíhá, nicméně já dávám přednost osobnímu jednání před mediálními vzkazy.

* Přesto mě zajímá, zda po sečtení volebních lístků můžeme očekávat nějaké ministerské výměny?

Sociální demokracie je neplánuje. Ministerstvům prospívá stabilita a koncepční vedení. Nás čeká řada důležitých změn, ministra Chládka reforma vzdělávání a financování regionálního školství, ministryni Marksovou dotažení změn v důchodovém systému, reforma sociálních dávek a nastartování sociálního bydlení. To jsou velké úkoly, a pokud by se ministři obměňovali každého půlroku, nic by neudělali.

* Po letní pauze jste sice ve sněmovně tancovali legislativní kvapík, přijali jste spoustu daňových a zdravotních zákonů, nicméně čistý stůl nemáte. Server Česká justice udělal rekapitulaci vašeho legislativního plánu a zatímco v březnu jste ještě plnili na 100 procent, v červnu vláda projednala jen 21 z 32 předloh, celkově jste asi na 70 procentech, splněno bylo 57 z 81 bodů. Nejhorší bilanci má ministr financí Andrej Babiš, který nedodal v termínu šest norem, v závěsu s pěti nedodělky je ministr obrany Martin Stropnický (oba ANO), tři dluhy mají ministři Milan Chovanec a Jiří Dienstbier z ČSSD. Až opadne volební pěna, budete po nich vyžadovat lepší legislativní morálku?

Jsou zákony méně a více důležité. Teď jsme se soustředili na ty, které nutně musejí začít platit 1. ledna 2015, protože přinášejí pozitivní změny pro občany, mírní sociální napětí nebo souvisejí se státním rozpočtem. Tady máme ve sněmovně splněno a čekáme na Senát. To byl jeden z důvodů, proč jsem se s opozicí dohodl na podobě zákona o státní službě. Kdybychom to neudělali, vláda by nebyla schopna svoje klíčové předlohy včas schválit.

* Byla to ovšem krvavá dohoda, protože sám jistě víte, že původní koaliční návrh připravený ministrem Jiřím Dienstbierem byl neporovnatelně kvalitnější a na rozdíl od přijaté verze by skutečně vedl k odpolitizování státní správy.

Nežijeme v ideálním světě a musíme dělat i krvavé kompromisy, zejména v situaci, kdy jednací řád sněmovny dává opozici možnost zablokovat její jednání. A to také pravicovým stranám, které mají na hlavě tunu másla za to, co dělaly v uplynulých sedmi letech. Lidé už skutečně mají dost „dobrých“ rad pánů Kalouska a Stanjury a správně se ptají, proč se jimi neřídili v uplynulých letech, kdy tu vládli. Platí, že potřebné zákony byly přijaty a k těm, které jsme nestihli, se vracíme teď. Už příští týden máme na stole energetický zákon a předlohu, která snižuje poplatky za vynětí půdy ze zemědělského fondu, což by mělo nastartovat nové investice.

* Říkáte, že kompromisy do politiky patří. Vy jste na jeden takový přistoupil, když jste kývl na kandidátku hnutí ANO Věru Jourovou na českou eurokomisařku. Za to jste získal Babišův souhlas na zvýšení minimální mzdy o 700 korun. Šťastný příběh to ale není. Paní Jourová nedostala požadované portfolio a její středeční vystoupení před europoslanci vyvolalo spíš rozpaky. Na to, zda do komise projde, musíme počkat až do pondělka. Nelitujete tohoto politického obchodu?

Víte, já znám pana Junckera (předseda Evropské komise – pozn. red.) řadu let, a to ještě z doby, kdy jsem byl ministrem financí a on byl premiérem Lucemburska. To, jak zamíchal s kompetencemi v rámci Evropské komise, přesně odpovídá jeho povaze. Prostě se rozhodl, že udělá pravý opak toho, co po něm jednotlivé státy chtěly. Řada zemí, včetně těch velkých, dostala úplně jiné resorty, než chtěla. Totéž se stalo i mně, neboť jsem pana Junckera opakovaně přesvědčoval, abychom dostali portfolio, které se týká regionálního rozvoje, a pokud by to nešlo, tak průmyslu nebo dopravy. Pan Juncker se rozhodl zamířit jinam, trošku zneužil faktu, že Věra Jourová má právnické vzdělání, a získala agendu, která není nedůležitá. Zahrnuje čtyři výbory čili jde o rozsáhlé portfolio, jež v minulosti spravovaly Francie a Itálie. Někteří lidé doma na to podle mě reagovali zbytečně odmítavě.

* Shazoval to především pan Babiš, který řekl, že získané portfolio je zklamání. Zároveň dodal, že špatně jste to vyjednal vy.

Každý musí odvést svůj kus práce. Hnutí ANO má také své europoslance ve frakci ALDE, mohli se angažovat. Osobně jsem velmi intenzivně vyjednával a činím tak i nyní. Ve středu jsem mluvil s předsedou socialistické frakce v Evropském parlamentu, požádal jsem ho o podporu pro Věru Jourovou a dělám všechno pro to, aby se do komise dostala. Doufám, že bude úspěšná a projde mlýnicí europarlamentu, kde do sebe naráží nepřeberné množství různých zájmů. Ale ještě k té dohodě o eurokomisaři. Samozřejmě jsme se mohli domlouvat a měnit nějaké posty v koalici, ale mně připadalo důležitější posunout se dál z hlediska plnění programu. Takže ano, udělali jsme obchod.

* Pan Ištvan a Šlachta to určitě zaznamenali.

Ten obchod byl v tom, že jsme vyměnili vyšší minimální mzdu a 750 milionů korun do sociálních služeb za pozici paní Jourové v Evropské komisi.

* Sociálnědemokratický program plníte úspěšně, zrušili jste zdravotní poplatky, zvýšili porodné, valorizujete penze, poroste minimální mzda. To všechno ale bude stát mnoho desítek miliard. Jak je chcete do státního rozpočtu dostat?

Celá vláda bude muset nasadit hodně sil, aby prosadila potřebné zákony z dílny ministerstva financí, které má zatím resty. Jde například o elektronickou evidenci tržeb.

* Spoléháte tedy výhradně na lepší výběr daní?

Od začátku to koalice takto nastavila. Předtím, než se dostaneme k jakékoliv debatě o zvyšování daní, se budeme snažit o maximální zlepšení jejich výběru. Ukáže­li se, že to nestačí, vrátíme se k diskusi o zdanění právnických osob. Určitě nechystáme zvýšení daní pro fyzické osoby. Jsem rád, že jsme alespoň symbolicky snížili daň z přidané hodnoty pro vybrané komodity včetně léků. Když se nám ji podaří v budoucnu snížit i na potraviny, budu rád.

* Existují i jiné cesty, jak šetřit. Víte, že jeden zaměstnanec konzulárního oddělení ve třetích zemích za rok vydělá Česku 500 tisíc eur jen tím, že dává razítka na víza? Proč tedy ČR tuhle lukrativní záležitost z valné části svěřila soukromé firmě se sídlem v Indii, která neprošla výběrovým řízením? Ta smlouva je staršího data, ale váš ministr zahraničí Lubomír Zaorálek ji nevypověděl. Proč?

My jsme se dohodli na určitém navýšení pracovníků konzulárních oddělení, například v Číně. Zjišťujeme, zda se posílení konzulátů vyplatí, a když ano, chtěl bych jít touto cestou. S panem Zaorálkem tu věc určitě proberu. Jinak úspory obecně jsou nezbytnou součástí naší rozpočtové strategie. Jsem rád, že ministři hledají úspory v provozu, informačních technologiích, více se soutěží, redukují se provozní náklady a služby externích právních kanceláří. Když se podíváte za osmi měsíci našeho působení, vláda v tomto ohledu neměla žádný skandál, nejsou tady žádné malé domů a všichni prosazujeme maximálně transparentní fungování státu.

* To jste mi nahrál, protože iniciativa Rekonstrukce státu, která lobbuje za devět protikorupčních zákonů, si to tak úplně nemyslí. Vystavila parlamentním stranám vysvědčení a poslanci ČSSD dostali horší trojku. Šéf klubu ANO Jaroslav Faltýnek mi řekl, že je těžké prosadit například registr smluv, protože „socani to principiálně nechtějí“. Proč ho blokujete?

Blokují to reálné problémy. My jsme řadu zákonů z Rekonstrukce státu už schválili: změnu jednacího řádu, posílení pravomocí NKÚ, chystá se financování politických stran. Jediný konfliktní bod, kvůli němuž jsme si možná vysloužili horší známku, je registr smluv, který v této podobě v zásadě funguje jenom na Slovensku.

* Ale dobře.

Možná dobře, ale já vidím možné negativní právní důsledky návrhu, který byl do sněmovny předložen. Mohl by totiž zkomplikovat pozici řady státních firem. Teď vedeme složitý boj o záchranu České pošty a v okamžiku, kdy třeba Česká pošta nebo České dráhy, které jsou vystaveny přímé konkurenci na trhu, budou muset zveřejňovat všechny smlouvy, tedy i ty, jež je z hlediska obchodního tajemství poškodí…

* To se ale přece dá jednoduše v zákoně ošetřit.

O to právě jde, upravit to tak, aby státní firmy nebyly poškozeny. Na ministerstvu vnitra sedí legislativci, které jsem požádal o spolupráci, protože poslanci nebyli schopni posunout se dál. My totiž budeme vláda, která registr smluv zavede a ponese za něj odpovědnost. Pokud to poškodí státní firmy a povede to k jejich propadu na trhu, stát je bude muset dotovat. Sankce neplatnosti by mohla znamenat, že po dvou letech se třeba kvůli jedné nezveřejněné větě smlouva zruší, což by znamenalo velké znejistění právního systému. Kdybychom byli populisté, schválili bychom to tak, jak to Rekonstrukce státu předložila, a měli bychom od ní jedničku, ale příští rok by nastaly vážné problémy a lidé by nás prokleli. Tak se zodpovědní politici nechovají.

Zdroj: deník.cz, 3.9.2014