Petr Dolínek poskytl rozhovor deníku Právo. Hlavními tématy rozhovoru byly doprava v Praze a jednání o nové pražské koalici.

Právo: Po části magistrály se smí asi měsíc jezdit rychlostí 80 km/h místo dosavadní padesátky. Kritizuje to Praha 4 a obyvatelé okolí. Bylo to správné opatření?

Petr Dolínek: Překvapil mě pozitivní ohlas občanů, Pražanů i Nepražanů na otevření tunelového komplexu Blanka. Musím říci, že pozitivní ohlas na magistrálu byl ještě násobně vyšší. Mám samozřejmě pochopení pro lidi, kteří žijí v nejbližším okolí, dohodli jsme se s Technickou správou komunikací, že bude měřit hodnoty. Proběhly zde stavební úpravy. Podle výsledků měření se můžeme k předchozímu omezení vrátit, ale zatím uvolnění beru jako věc danou. I dopravní policie ho chválí, zpomalením vznikaly kolizní situace.

Právo: Po otevření tunelů Blanka se předpokládalo zklidnění magistrály. Sešlo z toho tedy?

Petr Dolínek: Zklidnění nastalo na Argentinské, v Praze 7. Ohledně humanizace jsme se minulý týden se zainteresovanými městskými částmi dohodli, že v příštích měsících přijdu s dopravním řešením a úpravami magistrály a jejího okolí v zásadě od Jižní spojky až po výjezd na Prahu 8. Institut plánování a rozvoje Prahy přijde s představou, jak z magistrály udělat bulvár tam, kde je to namístě. Důležité je rozmyslet si vliv na nábřeží. Kdybychom neřešili širší kontext, doprava se jen přelije jinam.

Právo: Největší dopravní investicí má být metro D. Nemohou ji zabrzdit problémy s výkupy pozemků?

Petr Dolínek: Je třeba udělat vše pro to, aby mohlo být metro D co nejdříve vystavěno. Má to dva velké zádrhele, prvním je skutečně problém s pozemky. Už jsme systém nastavili tak, abychom v nejbližší době začali masivně vykupovat pozemky nebo je jinak smluvně ošetřili. Druhý problém je financování. Musíme ho vyřešit v prvním letošním pololetí.

Právo: Jak se to odráží v městské politice? Jednáte s ANO i TOP 09, tedy na obě strany?

Petr Dolínek: Rok a měsíc fungovala koalice ANO, Trojkoalice a ČSSD. Na to, že má ČSSD osm zastupitelů, jsme velmi dobře plnili svůj program. K fatálnímu rozpadu vedla osobní ambice jednoho z členů rady, ten problém se prolíná do současné chvíle. Řada lidí v růz -ných klubech dává přednost osobním ambicím. Takto ČSSD nehodlá postupovat, proto hovoříme s dalšími kluby napříč celým politickým spektrem. Byli jsme do půli prosince loňského roku velmi aktivní, kdy určitý balík stran neoznámil, že má hlasy pohromadě. Minulý týden se ukázalo, že se projekt nezdařil. Velmi intenzívně budeme tento týden hovořit se všemi kluby na politické scéně, abychom se pokusili narychlo najít nějaké řešení, které nebude slepencem a bude pokud možno do voleb. V rámci tohoto samozřejmě hovoříme s Trojkoalicí, s TOP 09 a s ODS, také samozřejmě hovoříme i s dalšími stranami, buď s těmi z toho balíku, nebo s dalšími. Pokoušíme se najít doplnění do seskupení, které máme s ANO, aby to byla stabilní koalice. Nepotřebujeme slepenec, chceme velký funkční balík hlasů, silné subjekty. A ANO je aktuálně nejsilnějším subjektem v zastupitelstvu.

Právo: Jaký je ale koaliční potenciál pražského ANO, nesvazuje vás programová dohoda s ním?

Petr Dolínek: Když se nepovedl TOP 09 projekt, z něhož odešel jeden subjekt, je asi nepřijatelné vyzvat ČSSD, aby ho nahradila. Je třeba se podívat na programové průniky a na to, kdo dokáže realizovat zájmy Pražanů. Snažíme se vyjít vstříc těm, kdo nás nevolili. ANO má s námi řadu průniků. Probíhají jednání o vyřešení Pražských služeb, o svozu odpadu, o Pražské teplárenské, o Libeňském mostu. To jsou všechno kostlivci ve skříni z minula. A ANO je subjekt, který se nebojí je společně s námi řešit. Proto se snažíme k tomu seskupení najít partnera. Samozřejmě může přijít chvíle, kdy budeme muset přemýšlet o nějakém širším rozložení. Už dříve jsme ostatním stranám nabídli, že prvních pět na pásce ve volbách by mohlo dát dohromady radu, s přímou či nepřímou účastí, aby byla zajištěna velká většina. Nebylo to akceptováno a myslím si, že se nyní někteří kolegové rozcházejí těžce se svým projektem, který si vysnili. Je potřeba nežít ve snech, jít do tvrdé reality.

Právo: Je prioritou ČSSD, abyste zůstal radním pro dopravu?

Petr Dolínek: V dopravě jde o jednotlivé projekty, ale klíčová je pro Prahu jedna velká investice, výstavba 511, propojení brněnské a hradecké dálnice. Platit ji nemusíme, ale rád bych zůstal ve své pozici, abych to dokázal dotáhnout do konce. Je to klíčové proto, abychom ulevili dopravě. Humanizace magistrály a další projekty nemají valného smyslu, když pořád pouštíme plnou dálnici D 1 do Prahy. Stát se bez podpory Prahy a starostů nepohne, je úlohou radního pro dopravu, aby některé starosty přesvědčil.

Právo: Co ale říkáte trvalému odporu proti trase stavby 511?

Petr Dolínek: Ředitelství silnic a dálnic pomocí dronů a jiných postupů natáčí varianty přímo v terénu, aby se dalo porovnat, co by to v praxi znamenalo. Daná varianta je nejvíc propracovaná, středočeská varianta naráží na nesouhlas ve středních Čechách. Pohled Pražana dát to za hranice Prahy, protože tam to nebude problém, naráží na to, že tam to problém je stejně jako v Praze.