Dva legislativní návrhy, jejichž účelem je zvýšit ochranu spotřebitelů, kteří nakupují on-line v jiné zemi EU, dnes představila Evropská komise. První návrh se věnuje poskytování digitálního obsahu (například stahování hudby), druhý je zaměřen na prodej zboží po internetu. Komise očekává, že jejich přijetím dojde k posílení důvěry v nakupování online a rozšíření internetového prodeje. V současné době na internetu nakupuje z jiné země EU pouze 15 % zákazníků, ve vlastní zemi je to přitom téměř trojnásobek (44%).

Poskytování digitálního obsahu a internetový prodej po celé EU se má zjednodušit díky jednotnému souboru smluvních pravidel. V praxi Komise navrhuje například obrátit důkazní břemeno v případě reklamace - podle zamýšlených pravidel by měl spotřebitel po celou dobu dvouleté záruky právo požadovat nápravu, aniž by vadu v okamžiku dodání musel doložit. V současné době po šesti měsících může být zákazník požádán, aby prokázal existenci této vady již v okamžiku dodání. Závazná pravidla s platností v celé EU má získat také nakupování digitálního obsahu. Spotřebitelé budou mít nárok na odstoupení od smlouvy a vrácení celé částky v případě stáhnutí poškozeného digitálního obsahu, např. počítačové hry. V řadě členských států dosud žádná taková pravidla pro digitální obsah neexistují.

„Pravidla pro nakupování na internetu mají aktuálně z hlediska spotřebitele několik nedostatků, na které má předložená legislativa reagovat, ať už je to absence spotřebitelských práv pro nakupování digitálního obsahu nebo některé rozdíly pravidel v jednotlivých členských státech, zejména v případě poškozeného zboží. Evropský parlament bude při projednávání zajímat, aby sjednocená smluvní pravidla garantovala co nejvyšší možnou míru ochrany spotřebitele a nevedla k rozdílům mezi právními normami pro online nákupy a nákupy v kamenných obchodech,“ uvedla k návrhům Olga Sehnalová, členka Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele Evropského parlamentu.

Dvě předložené směrnice jsou první navrhovanou legislativou v rámci strategie pro jednotný digitální trh. Celkem Komise do konce příštího roku avizuje předložit šestnáct iniciativ.

Více informací zde.