Řešení nízkých platů šoférů jezdících na linkách objednaných kraji si vyžádá změnu zákona o veřejných zakázkách, řekl na dnešním setkání s novináři Hašek. Chce se proto sejít co nejdříve s premiérem Bohuslavem Sobotkou a do dalších jednání odborů s kraji zapojit rovněž ministerstvo pro místní rozvoj a ministerstvo práce.

Protesty řidičů odstartovala takzvaná jablonecká výzva v rámci které řidiči po celé republice oblékli na protest proti nízkým platům výstražné vesty. Jejich požadavek na zakotvení minimální mzdy v krajských tendrech na provoz autobusových linek minulý týden podpořil vyhlášením stávky Odborový svaz Dopravy (OSD).

"Rozumíme požadavkům Odborového svazu dopravy a rozumíme tomu, že současná úroveň odměňování řidičů, kteří zajišťují veřejnou autobusovou dopravu, neodpovídá realitě 21 století," uvedl Hašek. Dlouhodobé řešení tohoto problému si podle něj vyžádá součinnost vlády a parlamentu. Konkrétním krokem by pak měla být úprava novely zákona o veřejných zakázkách, který už vláda poslala do poslanecké sněmovny.
Současný zákon o veřejných zakázkách podle Haška zásadně ztěžuje úředníkům možnost zakotvit do výběrových řízeních požadavek na vyšší odměňování šoférů. Problematiku odměňování řidičů chce rovněž hejtman konzultovat s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže ÚOHS, který dohlíží nad zadáváním veřejných zakázek.

Odbory se protesty snaží prosadit vytvoření pracovní skupiny ve spolupráci s kraji a vládou, která by vypracovala jednotnou metodiku, podle níž by pak kraje vypisovaly soutěže na veřejnou autobusovou dopravu. Právě do této skupiny by Hašek rád přizval rovněž zástupce vlády. V tendrech by pak mělo být jednou ze zásadních podmínek dodržování minimální mzdy pro řidiče. Odboráři požadují, aby přímo v zadání zakázek byla zakotvena nejnižší mzda řidičů v podobě 1,75násobku minimální mzdy. Odpovídá to 100 korunám na hodinu. Nárok řidičů na takové podmínky přímo v zadáních veřejných zakázek už dříve podpořil i premiér Bohuslav Sobotka.