Premiér Bohuslav Sobotka řekl Právu:

S primátorem Martinem Zrzaveckým (ČSSD) jste během úterní návštěvy Plzně navštívil areál fakultní nemocnice na Borech. Po odstěhování nemocnice do nového pavilónu na Lochotíně zde může vyrůst mezigenerační centrum. Podporujete tento plán?

Z pohledu ministerstva zdravotnictví a státního rozpočtu jsme připraveni podpořit výstavbu na Lochotíně tak, aby se podařilo centralizovat provozy fakultní nemocnice. Možnost využít areál na Borech k realizaci projektu sociálního bydlení, například startovacích bytů, pokládám za velmi zajímavou. Teď bude na Plzni, kraji, ministerstvu práce a sociálních věcí a na ministerstvu zdravotnictví, aby se vše podařilo připravit.

Hovořili jste o spalovně odpadu v Chotíkově u Plzně, která je bez stavebního povolení?

Bohužel soud zrušil stavební povolení, a jak jsem se dnes informoval na plzeňském magistrátu, stále se čeká na odůvodnění rozhodnutí soudu. Pak samozřejmě bude zvažována možnost opravného prostředku. Situaci ohledně spalovny pokládám za nešťastnou i vzhledem k tomu, jak rozsáhlé investice byly vynaloženy. Myslím si, že projekt má svoji hodnotu z hlediska využití odpadu. Jsem rád, že se hledají náhradní varianty řešení, a doufám, že se nakonec podaří celou věc dotáhnout do konce.

Je správné, že občanské iniciativy mohou blokovat stavby za miliardy?

Je třeba, aby se legislativa postupně usadila a usadila se i judikatura soudu, která vychází z této legislativy. Žijeme v otevřené demokratické společnosti. Občané musí mít právo vyjádřit se k tomu, co se děje v jejich okolí. Na druhou stranu musí existovat mantinely, které umožní to, aby se projekty, které jsou veřejně prospěšné a které nemají škodlivý vliv na životní prostředí, realizovaly. Státní správa a judikatura by měly proces objektivizovat tak, aby došlo k vyhodnocení, zda existují objektivní nebo negativní vlivy nebo zda se jedná o otázku subjektivního souhlasu či nesouhlasu jednotlivce nebo skupiny lidí.

Jak se podle vás Plzeň zhostila titulu Evropského hlavního města kultury? Stát k městu v tomto případě až tak štědrý nebyl.

Stát byl štědrý přiměřeně a Plzeň si s tím dokázala poradit. Na vyhodnocení projektu je ještě brzy, ale zdá se, že aktivity, které byly s titulem spojeny, přivedly do Plzně nové návštěvníky. I já jsem zde byl častěji než v minulosti. Mně osobně se líbí, že Plzeň ukázala jinou tvář, než jak ji známe, tedy jako město piva a průmyslu. Ukázalo se, že má silnou kulturní dimenzi, a já doufám, že kulturní linka ve městě zůstane i v příštích letech.

Kraje letos poprvé dostaly 4 miliardy korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury na financování silnic druhé a třetí třídy. V případě Plzeňského kraje se jednalo o 400 miliónů. Jak to bude v příštích letech?

Pan hejtman Václav Šlajs (ČSSD) mě ujistil, že kraj dokáže všechny peníze, které letos dostal navíc, vyčerpat. Doufám, že podobná situace bude i v ostatních krajích, protože to bude silný argument, který bych chtěl použít na to, abychom pro kraje dostali peníze na silnice druhé a třetí třídy i v roce 2016. Vláda uložila ministerstvu dopravy, aby do konce března předložilo materiál, který se bude týkat posílení financování rekonstrukcí dvojek a trojek. Očekávám, že ministerstvo s materiálem na jednání vlády přijde.

Bude to na udržení silniční sítě stačit?

Kraje udělaly hodně práce, ale zanedbanost silniční sítě z minulých let se nedá překonat z prostředků, které kraje mají k dispozici. To bude trvat třicet, možná padesát až sto let.

Zdroj: Právo