Dnešní migrační krize, jíž je Evropa vystavena, z velké části pramení z politické nestability a ozbrojených konfliktů v jejím sousedství.

Mnohé státy Blízkého východu a severní Afriky, po desetiletí znehybnělé světovým uspořádáním z dob studené války, se obtížně vyrovnávají s dědictvím autoritářských politických systémů, slabých ekonomik nestačících požadavkům populační exploze a v neposlední řadě i s vlnou náboženského extremismu a nevraživosti mezi náboženskými skupinami.
Specifickým příkladem je brutální mašinerie ozbrojeného hnutí zvaného Islámský stát (IS), které bohužel ovládlo velké části Iráku a Sýrie. Statisíce lidí prchajících před násilím, rozvratem a zvěrstvy páchanými IS začaly proudit nejprve do nejbližších bezpečných zemí v regionu a nyní masivně i do Evropy.

Je stále více evidentní, že s migrační krizí si neporadíme, pokud nebudou odstraněny její hlavní příčiny – pokud nebude poražen či zásadně oslaben Islámský stát a pokud Západ nenajde cestu k dohodě s Ruskem ve vztahu k Sýrii a následně nebude zažehnána tamní krutá občanská válka.

Česká republika byla jednou z prvních zemí, které zareagovaly na volání o pomoc z Iráku. Z rozhodnutí vlády bylo do Iráku na boj proti IS poskytnuto značné množství zbraní a munice. Další pak následovaly letos v červenci. Irácké vládě jsou odprodávány české bitevníky pro irácké letectvo. V naší zemi probíhá výcvik iráckých vojenských pilotů a připravuje se výcvik policistů.

Stabilizace Iráku a zejména území opětovně osvobozených od IS je nicméně možná ještě důležitější než samotný boj proti IS. Zásadní hrozbou je humanitární krize. V Iráku se počet vnitřně vysídlených osob blíží 3,2 miliónu, k čemuž je třeba připočíst ještě 300 tisíc uprchlíků z okolních zemí.

Území, která se podařilo a v budoucnu podaří osvobodit od IS, je nutné stabilizovat. To znamená obnovit na nich běžný život a služby, zajistit bezpečnost a umožnit bezpečný a trvalý návrat uprchlíků.

Zásadní koordinační roli musí mít irácká vláda a guvernéři provincií. Centrální irácká vláda a vládní představitelé však mohou získat respekt všech obyvatel Iráku pouze za předpokladu, že budou respektovat zachování kulturní a náboženské rozmanitosti Iráku a zajistí skutečnou decentralizaci země. To je jedním ze základních předpokladů národního usmíření.

Relativní úspěchy mezinárodního úsilí v Iráku je pak třeba vnímat v kontrastu se situací v Sýrii. Expanze IS je zde umožněna vnitrostátním konfliktem mezi Asadovým režimem a opozicí. V důsledku nastalého rozvratu ovládl IS téměř polovinu země.

Věříme, že syrský konflikt je řešitelný pouze dialogem mezi oběma stranami. Urovnání konfliktu a vznik jednotné vlády se silnou legitimitou je pak předpokladem úspěšného potlačení IS v zemi.
Syřané tvoří významnou část uprchlíků směřujících do Evropy. Je odpovědností celého mezinárodního společenství na politický rozvrat v Sýrii a hrozbu představovanou IS reagovat. Největší odpovědnost mají nést země regionu, které musí hrát vedoucí úlohu také při potýkání se s kořeny násilného extremismu na Blízkém východě a otevřeně a veřejně se stavět proti jeho propagandě.

Svou podstatou však hrozba IS daleko přesahuje regionální rozměr a dotýká se i Evropy. A to nejen v podobě nekontrolované migrace, ale i terorismu. Klíčová pro porážku IS je koordinace aktivit mezinárodního společenství s cílem zapojit co největší počet států a mezinárodních organizací.

Pod vedením Spojených států amerických dnes působí mezinárodní koalice proti IS čítající 62 zemí. Součástí této koalice je i Česká republika. Přes naše omezené zdroje se aktivně zapojujeme do tohoto úsilí a snažíme se pomáhat při obnově konfliktem poničených částí Iráku.

Na okraj Valného shromáždění OSN v New Yorku svolal americký prezident Obama na příští týden summit proti tzv. Islámskému státu, terorismu a násilnému extremismu, na kterém budu Českou republiku zastupovat. Věřím, že toto setkání na nejvyšší úrovni, kterého se zúčastní kolem 200 představitelů z řad mezinárodní koalice, nám umožní naplánovat další postup proti IS.

Na summitu chci jasně zdůraznit naši ochotu nadále pomáhat. Chceme více využít humanitární, zdravotní a rozvojovou pomoc a poskytnout finanční prostředky na uprchlické tábory. Po osvobození nových území je klíčové zajistit bezpečnost a policejní přítomnost. Zajištění policejního výcviku je dlouhodobě poptáváno ze strany Iráku a mezinárodní koalice, proto nyní zvažujeme větší zapojení ČR do výcviku iráckých policistů.

Evropa si musí uvědomit, že prohlubující se nestabilita na Blízkém východě pro ni představuje závažnou výzvu a celou řadu hrozeb. V neposlední řadě je to jedna z hlavních příčin uprchlické krize.

Tuto pozici dlouhodobě prosazujeme v Bruselu vůči našim unijním partnerům. Zdůrazňujeme, že je třeba se soustředit na příčiny migrační krize, a proto je nutné se více angažovat na Blízkém východě. Nechceme jít cestou přímé pozemní intervence, ty v minulosti velmi často selhaly. Musíme směřovat mezinárodní úsilí k podpoře arabských zemí a vlád, které mohou boj proti IS vést nejefektivněji.

Zapojení ČR a větší koordinace EU a celého mezinárodního společenství je však naprosto nezbytná, neboť porážka tzv. Islámského státu a stabilizace situace na Blízkém východě je jedinou trvalou cestou k řešení současné migrační krize.

Naším angažmá na Blízkém východě tak přispíváme k posílení bezpečnosti Evropy a tudíž i naší země.

Zdroj: Právo