Měsíce práce týmu ministra pro legislativu Jiřího Dienstbiera z ČSSD na služebním zákoně poslal do stoupy nový kompromis koalice s opozicí. „Odpolitizování“ státní správy už se nechystá. Dienstbier se kvůli tomu dostal do sporu se svým velkým spojencem, premiérem Bohuslavem Sobotkou. Vymezil se vůči němu dokonce veřejně, když nejprve odmítal na novince spolupracovat. Dienstbierova pozice v ČSSD přitom není právě silná.

* Změnil se teď váš vztah s premiérem? Byli jste blízcí spojenci, najednou jste proti němu vystoupil.
Myslím, že na tom se nic nemění. Náš vztah je otevřenější než mezi leckterými jinými dvěma politiky. Pořád si myslím, že máme společné zásadní cíle.

* Skutečně jste ani chvíli neuvažoval o rezignaci, když jste v pátek nechtěl přijmout kompromis?
V pátek jsem rozhodně ani na vteřinu neuvažoval o rezignaci.

* A předtím nebo potom?
Prostě člověk, je-li ministrem, musí počítat s tím, že dříve nebo později skončí. Já jsem se nerozhodl podat demisi a premiér se nerozhodl mě odvolat.

* Po páteční přestřelce se ozvaly hlasy z ČSSD, že nejste týmový hráč. Jak vidíte své postavení ve straně?
Myslím, že jsem týmový hráč. Nebojoval jsem za sebe, ale za koaliční variantu. Jen jsem upozornil na rizika. A je logické, že jsem za to už nechtěl nést odpovědnost.

* Premiér Bohuslav Sobotka dříve říkal, že bez generálního ředitelství nebude žádný zákon o státní službě. Teď ředitelství vypadlo. Kdy nastal skutečný zlom, že se ho ČSSD vzdala? Bylo to skutečně kvůli opozici, nebo i kvůli neshodám v koalici?
To, že pan Babiš nikdy příliš nechtěl služební zákon, je pravda. Navenek říkal opak, ale dovnitř tvrdil, že přece on má odpovědnost a chce si tudíž vybírat úředníky sám. Ale byla tady koaliční dohoda a bylo tady písemné memorandum, že všechny koaliční strany text podpoří a že změny jsou možné jen se souhlasem všech tří stran. Situaci změnilo až vydírání pana Kalouska a spol. Začátkem týdne Kalousek naznačil, že pokud nebude po jeho, bude blokovat klíčové daňové zákony. To by byla kritická situace pro vládu.

* Ale nenarušily se kvůli sporu přece jen i vztahy v koalici?
Pořád tady byla možnost, že ČSSD stáhne zákon z projednávání a mohl platit původní zákon z roku 2002, který s generálním ředitelstvím počítá. A vztahy v koalici jsou vždycky více nebo méně napjaté.

* Problémy však zjevně byly i uvnitř samotné ČSSD. Poslanec Vítězslav Jandák mluvil o vládní variantě zákona jako o „blbosti“.
Bavit se o tom, co říká pan poslanec Jandák, není pro mě seriózní debata. Myslím, že si ten zákon ještě ani nepřečetl.

* Přinejmenším jeho hlas pro zákon by však ČSSD prostě nemohla garantovat...
Ale to je jeden hlas. Netvrdím, že služební zákon vzbuzoval nadšení v jakékoliv ze stran. Ale myslím, že i ti, kteří úplně nadšení nebyli, by nakonec služební zákon podpořili.

* Může se stát, že se reforma státní správy nakonec nespustí 1. ledna a bude nutné ji znovu odložit?
To neumím říct. Teď to bude někdo čtrnáct dní připravovat, ten čas je šibeniční, protože dosavadní verze se připravovala mnoho měsíců.

* Neměla tedy koalice víc naslouchat opozici už od začátku?
Je jasné, že hlavně pravice chtěla maximálně udržet vliv politiků na obsazování úřadů. V návrzích opozice byly i humorné prvky. ODS třeba navrhovala mimořádnou reorganizaci státní služby vždy do šesti měsíců po volbách. Čili legalizovanou noc dlouhých nožů.

* Může ještě začít platit původní „Špidlův“ zákon – i s generálním ředitelstvím, pokud se parlament neshodne na konečné podobě zákona ani na dalším odkladu?
Teoreticky samozřejmě ano. Pokud parlament neschválí jiný zákon nebo ten původní opět neodloží. Za mě by Špidlův zákon byl lepší, zajišťuje větší míru odpolitizování státní správy.

 

Zdroj: MF Dnes 11.8.2014