Racionalizací rozumíme zdokonalování fyzické a duševní lidské činnosti metodami zajišťujícími efektivnějšími postupy výsledky práce.

Latinské slovo „ratio“ (čti racio) znamená rozum.

Modernizace D1 je pod drobnohledem médií, odborné ale i laické veřejnosti, neboť se dotýká většiny naší populace a stojí nemalé peníze. Za přípravu modernizace D1 na ŘSD odpovídá pracovní tým odborníků, kteří jsou vázáni technickou politikou MD ČR (pozn.: volně dostupnou na www.pjpk.cz), svým svědomím a úvahami nad racionalizačními návrhy, které by vedly k větší spolehlivosti a rychlosti při hodnocení stavu dálničního tělesa v souvislosti s jeho modernizací, resp. opravou či rekonstrukcí. Neustálé dohadování o nevyhovujícím geologickém stavu podloží, odvodnění, drenáží, včetně bahnitých potoků, valících se napříč či v protisměru vozovkou D1 mne proto nutí napsat několik dalších řádek.

V zásadě by v racionalizačním návrhu mělo jít o systematické zapojení radarových (popřípadě i dalších geofyzikálních) metod do procesu hodnocení stavu konstrukčních vrstev a jejich podloží v etapě :

  • posouzení stavu tělesa před opravou,
  • posouzení stavu nově vybudované vozovky,
  • posouzení stavu v průběhu provozu (pozn. zejména před ukončením garancí).

 

Radarové měření lze doporučit zejména pro sledování konstrukčních vrstev stavby. Hlubší polohy dva a více metrů je možno s výhodou sledovat i jinými geofyzikálními metodami, a to zejména seismikou, gravimetrií a odporovou tomografií. Seismická měření mají tu výhodu, že rychlost šíření seismické vlny je funkcí modulu pružnosti, Poissonova čísla a objemové hmotnosti. Z výsledků seismických měření lze tedy soudit například na porušená místa v podzákladí konstrukce a stanovit geotechnické vlastnosti takových míst. Gravimetrická, přesněji mikrogravimetrická měření vymezují porušená resp. málo zhutněná místa jako oblasti se zápornou tíhovou anomálií. Odporová tomografie je založena na mnohonásobném odporovém měření, které je prováděno multielektrodovým systémem řízeným počítačem. Výsledkem měření jsou odporové řezy podobné řezům geologickým (např. drobné změny v charakteru průběhu odporových hodnot svědčí o změnách v provlhčení zemin s časem).

Nutno zmínit, že geofyzikální metody jsou schopny přispět k optimalizaci vyhodnocení stavu dálnic a jejich následnému monitorování. Radarová metoda je zvláště vhodná ke sledování stavu konstrukčních vrstev. Další geofyzikální metody mohou zejména řešit hlubší příčiny konstrukčních závad (porušené podloží). Nabízí se postup v proměření D či R v celé její délce a to radarovou metodou. V 1. etapě prací budou z radarogramů vyhodnoceny porušené úseky, zvláště potřebné pro opravu, sanaci, rekonstrukci či modernizaci. V 2. etapě (po pracích na tělese a jeho kolaudaci) a ve 3. etapě (v době končící garance) bude sledován výsledek oprav a jejich kvalita. Všechna radarová data budou ukládána do databanky ŘSD i k dalšímu použití či monitoringu. Je reálné, že určitá místa na D či R jsou komplikována nejenom opotřebením, ale i nepříznivými vlivy hlubšího původu (tektonické linie, přítoky vody apod…). Na těchto vybraných úsecích budou obdobně aplikovány i další geofyzikální metody.

Výše uvedený racionalizační návrh je sice novějšího data, ale opírá se již o předpisovou základnu pro ŘSD v rámci SJ-PK a SHV závaznou, zejména TKP-D 1, 4, 5, TP 83, TP 233 Georadarová metoda konstrukcí pozemních komunikací, a výmluvy nad jeho neaplikovatelností v praxi nelze brát v současné době za bernou minci.

Vysvětlivy:  D a R - znamená dálnice a rychlostní komunikace,

                     SJ-PK – znamená systém jakosti v oboru pozemních komunikací č. j. 20840/01-

                                   120 z 10. 4. 2001 ve znění pozdějších změn s cílem zvýšení kvality

                                   prací při výstavbě, opravách a údržbě pozemních komunikací v gesci

                                   MD,

                     SHV –  znamená systém hospodaření s vozovkou, který slouží  pro optimalizaci

                                  celoživotních nákladů na údržbu komunikací, který je standardně

                                  využíván ve všech vyspělých ekonomikách. Řešen je dvouúrovňově,       

                                  s tzv. síťovou úrovní SHV a projektovou úrovní SHV.