Letošní prázdniny pro novou ministryni školství Kateřinu Valachovou rozhodně nebyly odpočinkové. Poté, co u ministra financí Andreje Babiše (ANO) vyjednala miliardy pro školství navíc, se pustila do změn ve státních maturitách. Povinnou maturitu z matematiky se rozhodla o dva roky odložit, aby stihla upravit výuku na školách.

O prázdninách jste jednala s odborníky a tripartitou o změnách v maturitách, na čem jste se shodli?

V polovině září předložíme vládě přepracovanou novelu školského zákona. Snažili jsme se odstranit rozpory mezi odbornou veřejností a jednotlivými koaličními stranami kvůli změnám, které novela školského zákona přináší. Povinná maturita z matematiky zůstává, nikoliv však od roku 2019, ale až od jara roku 2021.

Proč jste se pro zachování povinné maturity z matematiky rozhodla?

Není pravda, že maturita z matematiky je povinná v převážné většině zemí Evropské unie, vzdělávací systémy nelze úplně srovnat. O tom jsme diskutovali. Nicméně existuje odborná shoda na tom, že povinná matematika by nám v rámci vzdělávání, návazného vzdělávání na vysokých školách a také naší konkurenceschopnosti z hlediska vývoje společnosti měla pomoct. A proto je vhodné ji podpořit.

Povinná maturita z matematiky se tedy odkládá o dva roky. Má to nějaký důvod?

Souvisí to s délkou legislativního procesu a se zavedením povinné přijímací zkoušky na střední školy. Byli bychom rádi, kdyby novela školského zákona, která zavádí změny v maturitách a přijímání na střední školy, byla definitivně schválena v červnu 2016, aby zbyly minimálně dva měsíce k účinnosti této novely od školního roku 2016/2017. Na jaře 2017 budou poprvé povinné přijímací zkoušky na střední školy s maturitou, když přičteme čtyři roky, dostaneme se k jaru 2021. Tak je to podle mě přijatelné pro všechny a je to fér i směrem k dětem.

Zůstane v nabídce plánovaná rozšířená zkouška z matematiky, takzvaná matematika plus?

Shodli jsme se na tom, že od rozšířené matematiky ustoupíme. Pokud vnímáme povinnou matematiku, která má ověřit vzdělávání v určité kvalitě a být vstupenkou na univerzity, neměli bychom dělat rozdíly. Já jsem odmítla říkat, že potřebujeme povinnou matematiku a zároveň ještě jednu zkoušku, která nám zajistí úspěch v prvních semestrech na vysokých školách.

Vy jste krátce po nástupu do funkce říkala, že byste ráda oddělila maturity pro gymnázia a odborné školy, to jste si rozmyslela?

Po širší debatě víceméně ano. Zároveň jsme se rozhodli, že od roku 2021 bude maturita z matematiky povinná jen pro ty obory, které už nyní mají větší počet hodin matematiky týdně, a jsou tak na maturitu lépe připravené. Proty obory, kde jsou potřeba hlubší změny ve výuce matematiky, plánujeme delší odklad.

Budete chtít měnit i to, jak maturitní test z matematiky vypadá?

Z odborné diskuse vyplynulo, že úroveň znalostí dnešních maturantů odpovídá úrovni znalostí, kterou měli studenti o generaci zpátky v deváté třídě základní školy.

To je dost šokující, nepřekvapilo vás to?

Ani nebudu říkat, že jsem byla překvapená, protože jsem byla skutečně šokována. Domnívám se, že je potřeba nazývat věci pravými jmény bez ohledu na to, zda jsou populární nebo zda je chce někdo slyšet. A pokud jsme v takovéto situaci, tak bychom na to měli důrazně upozornit rodiče a děti.

Na co, že je potřeba „přitvrdit“?

Každý odpovědný rodič si podle mě přeje, aby jeho dítě dosáhlo těch nejvyšších možných znalostí a opravdu reálně bylo připraveno na návazné vzdělávání. Jsem připravena vést velmi otevřenou diskusi s rodiči i dětmi v rámci školních parlamentů nebo při podobných příležitostech. Cítím, že bych jako ministryně měla více zdůraznit zodpovědnost rodičů za vzdělávání dětí. Diskutovat i s dětmi, proč je pro ně vzdělání důležité, proč je důležité respektovat pravidla hry z hlediska návazného vzdělávání, že je to důležité pro jejich další úspěch v životě.

To se v minulosti nedělo?

Myslím, že takto otevřeně se debata nevedla. Neřešilo se, kde je to jádro pudla, zda není nutné vyhodnotit účinnost vzdělávacích programů. I to je důvod, proč chci povinnou maturitu z matematiky odložit. Kolegové matematici a fyzici mě ubezpečili, že řada věcí je v odborném prostředí detailně vydiskutována a matematici velmi přesně vědí, jak změnit výuku, aby dětem opravdu předávala znalosti.

Kde tedy je to jádro pudla?

Je v rámcovém vzdělávacím programu, který určuje, co se mají děti učit. Chtěla bych mluvit o tom, co je obsahem výuky matematiky. Byla bych ráda, kdyby se nám podařilo kvalitativně více sjednotit znalosti, kterých se dětem dostává, protože v současnosti je úroveň velmi rozdílná. Na jedné straně máme určité testování. A jeho výsledky o přílišné kvalitě nesvědčí. A na druhé straně máme velmi úspěšné děti a školy, z hlediska matematických, fyzikálních, chemických olympiád.

Jak to chcete změnit?

Je zcela zjevné, že lze dosáhnout úspěchu, ale je nutné, aby děti přistoupily k výuce matematiky tak, že je to něco, co je pro ně důležité. Je třeba, aby učitelé měli větší podporu a ministerstvo školství důrazně apelovalo na sjednocování obsahu vyučování.

To znamená, že budete chtít měnit daný obsah výuky matematiky, vzdělávací plán?

Ano. Nemám na mysli znovuzavedení osnov, to nikoliv. Nicméně se domnívám, že je potřeba nesoustředit se jen na rozvoj schopností dětí, ale přesně vyhodnotit i jejich znalosti a zajistit, že obsahově přibližně stejnou výuku dostanou děti na území celé České republiky.

Kdy by k té změně mělo dojít?

Tím, že jsme posunuli povinnou maturitu z matematiky, získáváme následující školní rok pro finální dohodu o změnách. Rámcové vzdělávací programy jsou zralé na celkovou revizi a odborníci mě ubezpečili, že řadu věcí učitelé specialisté velmi detailně dopracovali. Netýká se to pouze matematiky, ale i českého jazyka nebo cizích jazyků.

Takže do roka by mělo být jasno o tom, jak se bude výuka měnit?

Chceme k tomu přistoupit skutečně poctivě a domnívám se, že během následujícího roku se na změnách shodneme. Já ten posun vnímám jako logický i proto, že jsme se shodli i na zavedení povinných přijímacích zkoušek na střední školy, které budou zadávány centrálně ministerstvem školství. Centrální zadávání od ministerstva školství podporuje také většina ředitelů a pedagogů, jak ukázalo loňské testování. A já s nimi souhlasím.

V novele zákona, kterou budete předkládat vládě, je i zavedení povinného posledního roku předškolního vzdělávání, to zůstává?

Ano. Desetiletá povinná školní docházka, protože to je rozšíření povinné školní docházky, je zcela obvyklá v drtivé většině zemí Evropské unie. Je absolutní shoda na tom, že vzdělávání dětí má začít už v ranějším věku. My jsme k tomu ještě přidali nárok na místo v mateřské škole. To bude mít od roku 2017 každé čtyřleté dítě, od roku 2018 každé tříleté dítě až k hranici dvou let. To znamená, že se rodiči už nestane, že ho v mateřské škole odmítnou.

To je odvážný slib, když vaši předchůdci místa pro všechny zájemce už pár let zajistit nedokážou…

Pro mě je zcela nezbytné kapacity pro přijímání dětí do předškolního vzdělávání zajistit. Není možné reagovat na zcela neřízené snižování počtu míst ve školkách jenom v důsledku demografických vln. Například v Německu přistoupili k podobnému opatření a kvalita vzdělávání se zvedla. Věřím, že se toto podaří v parlamentu prosadit.

Máte zajištěno, že bude dost míst pro všechny děti?

Samozřejmě, to jsem si spočítala. Respektive statistické oddělení ministerstva školství. Víme, že nedostatečné kapacity jsou v tuto chvíli záležitostí pouze několika okresů ve středních Čechách, několika okresů v rámci Jihomoravského kraje a několika menších lokalit. Lze to skutečně řešit velmi předvídatelně.

Jste spokojená s penězi, které se vám podařilo vyjednat u ministra financí Andreje Babiše?

V tuto chvíli mám všechny rozpočtové priority vyřešené. Teď je pro mě jako pro ostatní ministry klíčové, aby dohodnuté finance vláda na jednání 9. září schválila. Soustředím se na to, aby priority ministerstva školství vnímali jako priority i ostatní ministři a zvedli pro navýšení financí ruku.

A co učitelské platy? Každý ministr školství slibuje, že učitelé přestanou být skoro nejhůře placenými vysokoškoláky. Máte nějaký plán, jak učitelům dlouhodobě přilepšit?

Mám to rozmyšlené. Jsem ráda, že se mi podařilo vybojovat jeden a půl miliardy na děti, které ve školách v roce 2016 přibudou. Dříve se stávalo, že peníze, které měly směřovat na platy učitelů, pak zřizovatel krátil, aby mohl zajistit kvalitní výuku pro všechny děti, včetně těch navíc.

To už by se tedy stávat nemělo?

Poté co vláda odhlasuje navýšený rozpočet, by se to stoprocentně stávat nemělo. To je první věc.

Co ty další?

Požádala jsem ministerstvo práce a sociálních věcí o spolupráci na změnách tarifní tabulky učitelů. Máme přesná statistická data rozložení učitelů v rámci tabulky. Budeme se snažit vyřešit situaci, kdy v závěrečné fázi kariéry učitele tabulka neumožňuje v podstatě žádný růst. Chci ji upravit tak, aby umožňovala maximálně spravedlivé odměňování učitelů. To by mělo být od 1. listopadu, kdy se, jak avizoval předseda vlády, zvýší platy všech státních zaměstnanců. A pak je tu změna financování regionálního školství, tedy základních a středních škol.

Ta se plánuje několik let, ale nakonec nikdy neprošla. Rýsuje se už její konečná podoba?

Odborná veřejnost se shodla na tom, že klíčovým kritériem pro financování není počet žáků, ale aby finanční prostředky odpovídaly reálnému počtu učitelů v systému a také tomu, kolik odučí hodin. Návrh bychom měli vládě předložit do konce roku.

Máte už představu o tom, kam chcete školství celkově směřovat? Souhlasíte například s tím, že by se mělo více propojovat s digitálními technologiemi, jako jsou třeba tablety do škol, maturita na počítači a podobně?

Před digitalizací lze těžko strkat hlavu do písku, protože vývoj společnosti k ní zcela zjevně směřuje, a my na to musíme děti připravit i v rámci vzdělávací soustavy. Aby pro ně používání technologií bylo přirozené. Je řada příležitostí, jak zmíněné technologie ve školství využívat. Na druhé straně přiznávám, že pro mě je pořád základní jednotkou zaručující úspěch vzdělávání, a tedy i to, že ministerstvo školství bude ministerstvem budoucnosti, učitel. Já se soustředím na to, aby v rámci vzdělávací soustavy byli co nejkvalitnější a nejmotivovanější učitelé, to pro mě bude znamenat úspěch. Pokud se k tomu ještě navíc zdigitalizujeme, nejsem proti.

Zdroj: Hospodářské noviny