Ministr pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu v rozhovoru pro Právo mluvil o změně volebního zákona, který se vláda chystá projednat. Jedná se hlavně o financování volebních kampaní.

Pane ministře, vláda má ve středu na stole zákony, které mají zajistit větší transparentnost v politice. Např. změnu volebního zákona, která by měla přinést finanční limity pro volební kampaň. Jaké by měly být?

Důležité je, aby se limity stanovily. Můžeme se bavit o přiměřenosti, jestli to bude navrhovaných 90 miliónů, nebo o deset víc či míň. Podstatné je, že by se kampaně měly zastropovat. Stejně tak chceme nastavit pravidla financování stran, nejen kampaní. Chceme stropy na dary, které mohou strany přijímat, a chceme transparentní účty, kde si bude moci každý kontrolovat, jak nakládají s penězi.

Není možné tento strop obejít, například slevami, jak tomu bylo u billboardů?

Na to zákon pamatuje. Do limitu by se měly započítávat reálné ceny. V případě, že někdo obdrží nějaké plnění levněji, tak do limitů by to měl zahrnout ve standardní výši. A obcházení? Samozřejmě, všude ve světě, kde jsou pravidla pro financování, se vždy najde někdo, kdo najde cestu, jak pravidla obejít. Nikdo nemůže mít ambici nastavit neprůstřelná pravidla. Je to běh na dlouhou trať.

Jaký bude strop pro finanční dar?

Máme návrh, aby to byly dva milióny pro fyzické i právnické osoby. V cizině se často vylučuje možnost darů od právnických osob a pro fyzické osoby je nastaven limit mnohem níž. I Rada vlády pro koordinaci boje proti korupci doporučila, aby se stanovil nulový limit pro dary od právnických osob a aby se snížil limit pro fyzické osoby na milión. Hnutí ANO ale namítá, že by neměl být vůbec žádný limit. V návrhu je i další změna, aby strany mohly přijmout úvěr pouze od instituce, která má licenci pro území ČR.

Proč je strop tak vysoký?

Já jsem jen spolupředkladatel s ministrem vnitra Milanem Chovancem. Neměl jsem hlavní slovo. Ten limit je koaliční kompromis a stále není definitivní. ANO totiž zpochybňuje zavedení stropů pro dary od fyzických i právnických osob. Já si myslím, že dva milióny je moc. Zejména možnost přijímat dary od právnických osob umožní obcházet stropy. Větší podnikatelé mají i desítky firem, tak si vynásobte, kolik nakonec může ten který podnikatel straně prostřednictvím svých firem dát. A to nemluvím o jeho obchodních partnerech.

Řešíte, aby firma, která sponzoruje stranu, nesměla dostávat od státu dotace, nebo aby se nemohla ucházet o veřejné zakázky?

Toto nastaveno není. Ale všechny dary by měly jít přes transparentní účet a všichni dárci by se měli objevit ve výroční zprávě přístupné online. Plošný zákaz vstupovat do smluvního vztahu se státem nebo samosprávou pro tyto firmy nepovažuji za průchodný.

Pamatuje tento zákon na bílé koně? Strany sponzorovali vlivní lidé přes prostředníky.

To je už v zásadě nelegální dnes, pokud se to prokáže. Politická strana musí uvést svého dárce. Na tom se nic nemění.

Takže případu, že podnikatel věnuje straně dva milióny a další dva milióny pošle přes přítelkyni, zabránit nepůjde.

To nemusí být nelegální, ale musí to být transparentní. Finální dárce musí mít uzavřenou smlouvu s politickou stranou, příspěvek musí jít přes transparentní účet a musí být ve finanční zprávě. Ale ty peníze musí také ten člověk přiznat jako dar ve svém daňovém přiznání. Není to zas tak jednoduché.

Na vládu jde i váš zákon o střetu zájmů, podle kterého budou politici podávat majetková přiznání už při vstupu do politiky. Projde?

Nejde jen o politiky, jde i o úředníky, kteří rozhodují o veřejných zakázkách nebo výdajích z veřejných rozpočtů. Na vládní úrovni by neměl být problém, nezaznamenal jsem zásadní výhrady. Při racionálním jednání by měl zákon projít i parlamentem. Je to jedno z témat i Rekonstrukce státu. Většina poslanců se zavázala, že to podpoří.

Proč se návrh nijak nesnaží zabránit tomu, aby ve vládě mohl sedět vlastník firmy, která získává dotace a usiluje o veřejné zakázky? Mířím na Andreje Babiše.

Tento zákon nemá za cíl vyřešit všechny střety zájmů. Hlavním smyslem je sjednocení a evidence majetkových přiznání, která budou dostupná na internetu. Posiluje veřejnou kontrolu. Nebrání nikomu majetek nabýt, ale musí oznámit, že se tak stalo. TOP 09 by chtěla, aby např. člen vlády musel na dobu výkonu funkce svěřit správu majetku svěřeneckému fondu, ve kterém by byl správce ustanoven nikoli tím politikem, ale státem nebo nezávislým orgánem. O tom je možné debatovat.

Původně jste chtěl, aby zákon snížil také limit hodnoty darů, které politik může přijmout bez jejich oznámení ve veřejném přiznání. Chtěl jste limit 300 korun, ale podle návrhu zůstane 10 tisíc.

V meziresortním připomínkovém řízení proti tomu byly velké výhrady. Ono to není tak jednoduché, každý si pod darem představuje něco hmatatelného, ale darem také je, když vás někdo pozve na oběd.

Zdroj: Právo