Občané našeho státu mají právo na zdravý a bezpečný život a přiměřenou ochranu svého majetku. Přesto je řada situací a negativních jevů - mimořádných událostí, kdy je toto právo narušeno. Je proto úkolem všech orgánů státní správy a územní samosprávy, napříč vertikálními strukturami i napříč jednotlivými resorty, aby činily příslušná opatření k eliminaci, či alespoň zmírnění dopadů nejrůznějších negativních jevů, např.: mimořádných událostí, ohrožení, dopravních nehod, apod… To že systém nefunguje, jak by měl, ukazují četné nehody v tunelech, železničních přejezdech, na D1, D5, D8, D47, R48, I/42 Brno VMO, aj…

Nástrojem k prosazení práva je důsledné plánování a koncepce technické politiky a v případě pozemních komunikací rozvoj oboru pozemních komunikací, které zajišťuje MD ve spolupráci s ŘSD, a dále rozvojem oborů v gesci ČD, SŽDC, ŘLP, ŘVC a to průběžně tvorbou nových a aktualizací (revize, změny, dodatky) stávajících technických předpisů. Předpisy MD jsou zpracovány na základě nejnovějších a ověřených poznatků vědy, techniky a praxe (realizačními výstupy výzkumných projektů jsou zpravidla TP); mají přinášet optimální a racionální řešení, zejména z hlediska jednotnosti, hospodárnosti, jakosti, spolehlivosti, životnosti, ochrany zdraví a životního prostředí a bezpečnosti osob, prací a objektů PK. Oproti novým ČSN umožňují technické předpisy MD rychlejší zavádění nových poznatků do praxe a detailnější a komplexnější zpracování podle potřeb daného oboru. Podotýkám, že u všech pozemních komunikacích je nutno zajistit ochranu veřejných zájmů, bezpečnost dopravy, nezbytnou jednotnost parametrů, spolehlivost, životnost a jakost díla.

Významným nástrojem jsou rovněž bezpečnostní audity a bezpečnostní inspekce pozemních komunikací, které přispívají ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu, prosazované do praxe novelou zákona o pozemních komunikacích.

V České republice byla většina doposud uskutečněných bezpečnostních auditů realizována nestejnoměrně u projektů nových úseků významných komunikací a jsou většinou objednávány na ucelené tahy komunikací.

V drážní dopravě je mimořádná událost klasifikována jako technicko-právní termín, který označuje jak nehody v drážním provozu, tak i méně závažné události, které je třeba prošetřit a vyvodit z nich důsledky. Drážními nehodami jsou především železniční nehody a tramvajové nehody, případně nehody na jiných kolejových drahách (pozemní lanová dráha, metro). V České republice spadají do stejného právního režimu i visuté lanové dráhy a také trolejbusová doprava, jejíž nehody jsou ovšem zároveň vždy i silničními nehodami. Mimořádné události, jejichž následky nedosahují závažnosti nehody, se označují jako ohrožení.

Z výše uvedeného vyplývá, že platnost předpisů MD ČR a závaznost norem v souladu se záměry technické politiky a potřebami rozvoje oboru pozemních komunikací zajišťuje MD ve spolupráci s ŘSD. Orgány a organizace uplatňují ČSN a technické předpisy MD jejich uvedením (odkazy) v rozhodnutích, povoleních, smlouvách o dílo, při zadávání veřejných zakázek, posuzování dokumentace a dozoru na stavbách. Tím se předpisy pro dané dílo stanou závaznými. Pro zadávací dokumentaci a uzavření SOD se využívají TKP (TKP-D) MD, případně zpracované ZTKP, které se na ČSN a technické předpisy odvolávají a upřesňují je, uzavřením SOD se stávají ČSN a TP pro dokumentaci staveb a/nebo stavbu závaznými (pozn.: posloupnost závaznosti technických předpisů je ZTKP – TKP – ČSN – TP – VL).

Platné ČSN a technické předpisy MD je nutno tedy dodržovat i když jsou tzv. „nezávazné“, dodržení všech ČSN uvedených v příloze č. 1 vyhl. č. 104/1997 Sb. (a návazných – v ČSN odkazovaných technických předpisů pro PK) se považuje za splnění požadavků stanovených vyhláškou č. 104/1997 Sb. a zákonem č. 13/1997 Sb., o PK. Dodržování platných ČSN a TP je rovněž nezbytné ke splnění požadavků stavebního zákona. Očekává se tudíž, že celostátní předpisy MD budou plně využívány a dodržovány i v krajích (tedy i pro mostní objekty na silnicích nižších tříd) a také ve městech a obcích pro mosty místních komunikací, v souladu zejména se zákonem č. 13/1997 Sb. a vyhláškou č. 104/1997 Sb.

I při posuzování shody dle zákona č. 22/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů a nařízení vlády č. 163/2002 Sb., ve znění nařízení vlády č. 312/2005 Sb., autorizovanými osobami je nutno respektovat i požadavky technických předpisů MD.

V odůvodněných případech se lze od ustanovení platných (a nyní již všech „nezávazných“) ČSN a technických předpisů MD odchýlit na základě „souhlasu s odchylným řešením“, vydaným zpravidla při splnění určitých (v něm uvedených) podmínek, které pokud možno eliminují možné nepříznivé účinky navrženého technického řešení. Vydáním souhlasů s odchylným řešením MD pověřilo Ředitelství silnic a dálnic ČR – GŘ, Praha; v závažných případech odchylek může souhlas vydat MD ČR. Případně použití cizích norem (nezavedených do soustavy ČSN) je vždy výjimečně a rovněž podléhá souhlasu s odchylným řešením. Případ postupu mimo rámec platných norem a předpisů je nutno pokládat za nepřípustný.

Aktualizované předpisy musí být plně a správně využívány a dodržovány tak, aby významně přispívaly k řádnému výkonu státní a majetkové správy všech pozemních komunikací.

V případě zlepšování kvality u staveb investorsky zajišťovanými organizacemi pod MD resp. MHMP:

• Musí probíhat pravidelné i nepravidelné kontroly stavby, v souladu s kontrolním plánem (KZP s určením metod zkoušek),

• Součástí přejímek jsou kontrolní a pasové listy s definovanými požadavky na obsah kontroly a zkoušky,

• Technické a vzorové listy, detaily v projektu (složka detailů),

• Zkoušky materiálů a technologií probíhá před realizací,

• Kontroly jakosti za účasti projektanta,

• Školení předem, znalost dokumentace, vzdělávání TDI,

• Nezávislá supervize již od projektové fáze až po realizaci,

• Koordinace profesí na staveništi,

• Dohody o změně v dostatečném předstihu,

• Účast investora ve výběrových řízeních zhotovitele na materiály,

• Tým investora musí mít specialisty na prováděné činnosti (geologie, geotechnika,
hydrogeologie, izolace, betonové konstrukce, nátěry a PKO, kamenivo, technologie a telematiku, BOZP, PO, apod.),

• Přejímky na základě souhrnných závěrečných zpráv o hodnocení kvality ze strany zhotovitele/objednatele,

• Cena není nejdůležitější kritérium.