Ministr pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu Jiří Dienstbier poskytl rozhovor Benešovskému deníku.

* Ve sněmovně se v řadách opozice, ale také sociální demokracie objevil názor, že komplexní pozměňovací návrh k novele služebního zákona, který za koalici připravil váš tým, není dobrý a měl by se vrátit do druhého čtení. Překvapil vás tento postoj u koaličních partnerů a hlavně sociálních demokratů? 

No tak u sociálních demokratů… Kolegu Jandáka bych nebral za bernou minci. U něj je forma častokrát důležitější než to, co říká. Nemyslím si, že reprezentuje pozici sociální demokracie. 

* Nicméně právě na jeho slova, že vaše předloha je „blbá“, se opozice ochotně odvolává. 

Jistě, on jim poskytl velmi dobrý argument, že se našel i sociální demokrat, který takto uvažuje. Myslím, že pan Jandák ten zákon ještě ani nečetl čili na jeho slova bych nahlížel touto optikou. Co se týče opozice – a nemusí jít jen o ni –, pak platí, že odpolitizovanou, nezávislou a stabilní státní správu, s níž počítá jak původní zákon z roku 2002, tak současný návrh, ve skutečnosti nikdo nechce. 

* Je­li pravda, co jste teď řekl, pak se zdá, že nejsilnější protikorupční normu, kterou slíbila tato vláda prosadit, mít nebudeme. 

My ji samozřejmě díky šťastné shodě okolností mít budeme. 

* V čem spočívá? 

K 1. lednu 2015 je odložena účinnost původně schváleného zákona, takže buď začne platit ten, nebo se do té doby podaří schválit nějakou novelu, která ovšem nesmí odstranit hlavní principy nezávislé apolitické státní služby. 

* Nemůže se stát, že přijmete zase jenom novelu, která odsune účinnost již platné normy? 

To si podle mě nikdo nedovolí, protože nebude chtít být odpovědný za to, že nám Evropská komise zmrazí víc než 500 miliard korun z evropských dotací. 

* Ale to není pravda. Ministryně Věra Jourová (ANO) přece řekla – a je to další důležitý argument opozice –, že žádné podobné ultimátum nám z Bruselu nehrozí. Prý jde o termín, který jsme si stanovili sami a je možné ho odsunout. 

Paní Věra Jourová už v pátek tato svá slova popřela s tím, že byla špatně vyložena. Dobře totiž ví, že 16. července říkala pravý opak, když sněmovnu ujišťovala, že tato podmínka je naprosto jasná, že její slovo by mělo stačit, ale může ho doložit příslušnými dokumenty. Totéž sdělila i na vládě při dojednávání Dohody o partnerství. Stejně hovořila dokonce ještě ve čtvrtek na koaličním jednání s ČSSD a KDU­ČSL. 

* Trváte tedy na tom, že když služební zákon nebude účinný od ledna příštího roku, hrozí zastavení čerpání evropských peněz? 

Na tom zcela jednoznačně trvám. Jednak už máme s Evropskou komisí dohodnutý text Dohody o partnerství, který tento závazek k 1. lednu jasně obsahuje. Zároveň je v něm ještě jedno daleko přísnější ustanovení, a to, že nám nebudou odsouhlaseny operační programy do doby, než bude přijata koaliční novela služebního zákona. Operační programy se mají schvalovat již na podzim a bez nich k nám nepřijde ani jediná koruna evropských dotací. 

* Co s tím chcete dělat, když jste poněkud absurdně před hlasováním ve třetím čtení ustoupili opozici a hodláte s ní probírat paragraf po paragrafu? Navíc když ODS i TOP 09 dávají hlasitě najevo, že nechtějí mluvit o parametrech, ale o podstatě předlohy. 

Především jednání s opozicí není žádný ústupek, protože my jsme s ní celou dobu jednali, byť se to teď někteří z jejích politiků pokouší zapírat. Absolvovali jsme několik mnohahodinových jednání výslovně určených jenom poslancům opozice. Některé z jejich návrhů jsme už do novely promítli, například větší prostupnost státní správy lidmi ze samosprávy, akademického prostředí nebo mezinárodních organizací, a to až do stupně ředitelů odborů. Náměstci, ředitelé sekcí a státní tajemníci by měli podléhat kariérnímu řádu a rekrutovat se z dosavadních úředníků. 

* O čem tedy chcete jednat? 

O parametrech zákona. Pokud někdo přijde s rozumným kompromisem, který nenaruší základní principy návrhu, jsme ochotni se o tom bavit, jako jsme byli vždycky. Z tohoto hlediska je pro institut generálního ředitelství základním kamenem, protože bez něj není možná veřejnoprávní úprava. 

* Co tím myslíte? 

Když to zjednoduším, generální ředitelství je právě tou institucí, která odstiňuje státní správu od nepřiměřeného politického vlivu. 

* Pak nerozumím tomu, proč šéf klubu ODS Zbyněk Stanjura tvrdí, že právě vy jste tou žábou na prameni, která brání rozumnému kompromisu. Není to náhodou tak, že trváte na svém vypiplaném dítěti, zatímco všichni ostatní včetně ANO, lidovců a většiny ČSSD by se dohodli s opozicí? 

To tak jistě není. Ve sněmovně neleží žádná moje novela, ale koaličně dohodnutý návrh. Nepochybně je to kompromis a já sám bych některé paragrafy upravil určitě jinak, kdyby to bylo jen na mně. Za sociální demokracii i ostatní koaliční strany jednalo víc lidí, nebyl jsem tam sám. V tom poměrně širokém týmu jsme konečnou dohodu návrhu vyjednali. 

* A bude ji tento tým také hájit? 

Máme na to uzavřené koaliční memorandum. Můžeme jednat o změnách, ale ty pak musejí být odsouhlaseny všemi koaličními stranami. Co se týká čtyř požadavků pravicové opozice, tak příliš nevěřím jejich upřímnosti. Ve sněmovně jsem vysvětlil, že nabytím účinnosti zákona z roku 2002 by ve všech svých podmínkách dosáhly ODS a TOP 09 úplného opaku toho, co požadují. Bylo by uzákoněno generální ředitelství v mnohem silnější podobě, státní tajemníci by celá ministerstva řídili nejen personálně, ale i věcně, náměstci by byli odstřiženi od možného úkolování úředníků v zastoupení ministra, prostupnost by byla nulová, nikoliv zvýšená. A nikoli po třech nebo po čtyřech letech, ale definitivu by státní úředníci získali okamžitě. 

* Jak to tedy podle vás dopadne, domluvíte se do pátku tak, že zákon projde sněmovnou do konce srpna? 

Mám velkou pochybnost o tom, že bychom se mohli dohodnout na nějaké zásadní úpravě, která by změnila postoj ODS a TOP 09, aby přestaly následně blokovat sněmovnu. Abychom jejich požadavky splnili, museli bychom návrh úplně vyprázdnit a rezignovat na požadavek zrušení přehnaného zpolitizování státní správy a zajištění její stability a nezávislosti. Pokud k dohodě nedojde, máme ještě jednu možnost, a to stáhnout návrh a začít se připravovat na účinnost zákona z roku 2002. 

* K tomuto scénáři přistoupíte po 1. září? 

Zhruba v té době, protože máme­li podle předložené novely stihnout připravit generální ředitelství a zajistit výběrová řízení na státní tajemníky, potřebujeme, aby ji sněmovna schválila na přelomu srpna a září. 

Zdroj: Benešovský deník, 5.8.2014