Vládní kabinet premiéra Bohuslava Sobotky se ve středu dne 1. července 2015 setkal s představiteli Asociace krajů ČR v čele s hejtmanem Michalem Haškem. Hlavním bodem v pořadí již pátého jednání byl státní rozpočet pro rok 2016 a aktuální bezpečnostní situace v souvislosti s migrací.

Ministr financí Andrej Babiš na vládě hejtmany požádal o odklad vládou již schválené novely zákona o rozpočtovém určení daní (RUD), která vrací koeficient prostředků pro kraje z celkově vybraného DPH od „kalouskových“ 7,86 % zpět na úroveň 8,92 %.  „Hejtmani trvají na původní, vládou schválené novele rozpočtového určení daní,“ uvedl na tiskové konferenci po jednání Michal Hašek, předseda asociace krajů. Hejtmani poukázali na skutečnost, že s odkladem novely RUD souhlasili již na rok 2015 a v současné době jim tyto peníze v rozpočtech nezbytně schází na zajištění služeb občanům krajů v oblasti sociálních služeb, zdravotnictví, školství a dalších povinností. Současně upozornili, že prostředky, které krajům sebrala vláda Petra Nečase a tehdejší ministr financí Miroslav Kalousek, měly sloužit na financování důchodové reformy, která ovšem byla současnou vládou zrušena. Kraje tedy nevidí důvod, proč by se RUD nevrátil na původní úroveň a proč by tyto finanční prostředky neměly sloužit rozvoji krajů.

Hejtmani s vládou také mluvili o současné vlně imigrantů směřující do Evropy, která  znamená podle hejtmanů značné bezpečnostní riziko a přímo se dotýká života v krajích. Hejtmani chtěli od vlády slyšet, jakým způsobem bude kabinet přistupovat k zajištění bezpečnosti občanů krajů a jaké dopady bude mít realizace bezpečnostních opatření na život občanů v regionech. Rada Asociace krajů po vládě chce nejen bezpečnostní záruky, ale také nabízí spolupráci v oblasti zajištění bezpečnosti a v oblasti zabezpečení pohybu imigrantů po území České republiky. V této souvislosti se jednalo o zabezpečení eliminace epidemiologického rizika, o zabezpečení identifikace rizik teroristických útoků a nebo například o zabezpečení azylových center.

Tématem bylo také financování sociálních služeb, doprava, dopravní infrastruktuře a probíhajícím rekonstrukcím silnic. Řeč došla i na železniční dopravu a na téma zajištění dopravní obslužnosti.