Expert sociální demokracie na oblast dopravy Jan Birke popsal v rozhovoru pro Právo, proč je dobré technologicky neutrální řešení na dodavatele mýtného systému.

* Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) přišel se zásadní změnou pro chystané výběrové řízení na nového provozovatele mýtného. Tendr už nemá být technologicky neutrální, jak schválila vláda, ale vypsán má být na dosavadní systém s branami. Co tomu říkáte?

Mne i další členy řídícího výboru pro přípravu zadávací dokumentace k tendru na mýto veletoč Ťoka šokoval. Je to ve všech směrech zásadní porušení vládního usnesení a Ťok tím stát dostává do velmi nekomfortní situace. S tím se opravdu nelze smířit.

* Jaký je v té věci postoj ČSSD?

Konzultoval jsem to už s premiérem a předsedou soc. dem. Bohuslavem Sobotkou. Ten mi řekl, že ČSSD bude i nadále trvat na technologicky neutrálním tendru. Je nám jedno, jestli bude mýtné po roce 2016 provozovat dál Kapsch nebo někdo jiný a jaký systém to bude, ale nejde přece podmínky soutěže předem zúžit pouze na pokračování mýtných bran. Předpokládám, že se o tom bude jednat v příštím týdnu na zasedání koaliční rady. Vznikla prostě velmi složitá situace. ČSSD se teď nechce chovat jako chytrá horákyně, jsme přece součástí koaliční vlády. Celou záležitost s mýtným ale cítíme jako vážný problém ministrů dopravy za ANO, protože to nezvládli. Tím mám na mysli nejen Ťoka, ale i jeho předchůdce Antonína Prachaře, který pro přípravu tendru moc neudělal.

* Ťok ovšem tvrdí, že není možné jiné řešení než soutěž na pětileté provozování dosavadního mýtného systému s opcí pro vítěze na další dva roky. Argumentuje tím, že Kapsch má podle smlouvy z roku 2006 právo stavět v Česku brány až do roku 2022…

Dodatek ke smlouvě s Kapschem, na nějž se Ťok odvolává, není žádným tajemstvím, ví se o něm roky. Nechápu tedy, proč už v dubnu neposkytl vládě při projednávání záměrů s mýtným odbornou analýzu tohoto právního problému. Místo toho souhlasil s technologicky neutrální soutěží. Mimochodem, právní analýzu nemá náš řídící výbor k dispozici dodnes. Přitom nejpozději do konce července má Ťok za úkol vládě předložit k definitivnímu schválení návrh parametrů mýtného tendru. Tím více zaráží nynější změna jeho postoje.

* Je za tohoto stavu reálné, aby soutěž začala už v létě?

To si nedovedu představit. Vláda by musela revokovat své dubnové usnesení, schválit parametry, posoudit zmíněný dodatek k tendru a to si nějaký čas vyžádá. Tím spíše, že nejen ČSSD, ale zřejmě i lidovci budou na technologicky neutrální soutěži trvat.

* Ale co Ťokův argument, že dosavadní mýtný systém nejde přestat využívat, protože by to bylo v rozporu s péčí dobrého hospodáře?

Já čekal, že ze soupeření uchazečů vzejdou už od roku 2017 Vánoce pro státní rozpočet. Ťokův nynější záměr by to ovšem nejméně o pět let oddálil. Ať se realizuje původní návrh na technologicky neutrální soutěž, na němž panovala koaliční shoda. Vždyť i s Kapschem lze jednat o dodatečné úpravě kontroverzního dodatku. Není nadále možné, aby stát měl slabší pozici než dodavatel a provozovatel mýtného. To je přece šlendrián!

Zdroj: Právo