Bezmála 500 společností využilo v rámci více než 3000 bezplatných konzultací možnosti prodiskutovat své záměry a aktivity s ekonomickými diplomaty a řediteli zahraničních kanceláří CzechTrade.

Týden české ekonomické diplomacie se ve dnech 24. - 25. 6. zaměřil na individuální exportní konzultace. Uskutečnilo se přes 3000 osobních jednání představitelů českých firem se zástupci české ekonomické diplomacie a ředitelů zahraničních kanceláří CzechTrade. Prezentací se rovněž zúčastnili specialisté Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva zahraničních věcí. Zájem se tradičně soustředil zejména na velké trhy jako je Rusko, Německo, Čína, USA a Vietnam, ale zájem exportérů se zaměřil i na zajímavé a rostoucí trhy Afriky a Asie.

"Chci zde jasně říci, že podpora exportu je pro mne a MPO jednou z hlavních priorit – i s odkazem na realizaci programového prohlášení vlády. Jsem přesvědčen, že peníze vložené na podporu exportu, jsou dobře investované prostředky. Naším úkolem je vybrat takové projekty a programy, které budou přinášet konkrétní a rychlé výsledky a zároveň o ně bude zájem mezi českými firmami. Programy, které jsme za poslední rok nastavili, jsou v souladu se zmíněným principem. Chci zde zdůraznit, že u všech změn v podpoře exportu budeme v maximální možné míře reflektovat přání a potřeby českých firem," řekl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

Konzultace s exportéry, stejně jako celý týden, se nesly ve znamení obnovené spolupráce mezi MPO a MZV. Díky příznivému prostředí se v posledním roce podařilo na poli státní podpory exportu realizovat řadu novinek a změn ve prospěch českého exportu. Šlo především o rozšíření servisu exportérům ze strany státu formou nabídky nových služeb a poskytování základních standardních služeb zdarma. Bylo zřízeno společné Klientské centrum pro export a rozšířeno elektronického sdílení informací ve společném informačním prostoru a na oficiálním portálu pro podnikání a export www.businessinfo.cz.

„Spolupráce MZV, MPO a CzechTrade přináší ovoce, do centra zájmu státní podpory exportu se vrátil český export a vystřídal zbytečné spory minulých let,“ řekl náměstek ministra zahraničních věcí Martin Tlapa v souvislosti s konzultacemi pro české exportéry. „Dalším krokem bude, kromě posilování jednotné zahraniční sítě, i standardizace kvality služeb. V tomto vidím cestu k maximalizaci využitých příležitostí na zahraničních trzích,“ dodal náměstek Tlapa.

Úspěchy a efektivitu zahraničních kanceláří agentury CzechTrade dokládají i stoupající finanční prostředky, které díky kvalitnímu zastoupení agentura CzechTrade v minulých letech získala. Celkové náklady na provoz všech zahraničních kanceláří CzechTrade tvoří zhruba 150 milionů korun ročně. Proti tomuto výdaji byly například v roce 2013 potvrzeny tzv. Úspěšné případy českých exportérů v hodnotě převyšující 1,7 miliardy korun. V roce 2014 dosáhla agentura na rekordní úspěch, kdy byly exportéry potvrzeny Úspěšné případy v hodnotě přesahující dokonce 6,8 miliardy korun. Roční náklady na kompletní provoz jedné zahraniční kanceláře CT přitom neustále klesají. Za loňský rok činila tato hodnota zhruba 3 miliony korun.

"Dle mých posledních informací se jednání účastnilo téměř 500 firem, svědčí to o rostoucím zájmu a rostoucí průmyslové výrobě i rostoucí ekonomice, jako ministr průmyslu a obchodu to vnímám s uspokojením, ale je to svým způsobem i impuls ke zvýšení našich aktivit – mám na mysli např. podporu exportu v regionech ČR, zde cítím určité rezervy, o kterých v tuto chvíli jednáme s podnikatelskými reprezentacemi," dodal ministr Mládek.

Ministerstvo průmyslu a obchodu si je plně vědomo odpovědnosti za podporu exportu. Ve spolupráci s ostatními resorty, zejména s Ministerstvem zahraničních věcí, se podařilo na poli státní podpory exportu realizovat obnovení spolupráce mezi MZV a MPO, rozšíření servisu exportérům ze strany státu a posílení zahraniční sítě. S rozšiřováním souvisí i průběžné vyhodnocování činnosti stávajících zastoupení a jejich eventuální realokace – zastoupení chceme držet jen tam, kde budou existovat hmatatelné výsledky jejich činnosti a kde bude viditelný zájem českých firem, což se nám zatím 100% daří.