Vstupuje do rozklíženého úřadu, který s ostudou opustil ministr Marcel Chládek (ČSSD), jenž se choval nepěkně k ženám. KateřinaValachová je teprve čtvrtou ženskou ministryní školství a 24. ženou v české vládě od roku 1993. „Snažím se ke kolegům na ministerstvu přistupovat maximálně otevřeně a přátelsky,“ říká Valachová.

* LN Průměrná životnost českého ministra školství je 17 měsíců. Jak dlouho vydržíte vy?

Budu se snažit, abych alespoň vydržela minimálně onu průměrnou dobu.

* LN Asi to bude hodně záviset i na tom, kolik dokážete pro školství získat peněz. Už jste si stihla domluvit jednání s ministrem financí?

S Andrejem Babišem jsem mluvila ihned po svém jmenování. Rozhovor o rozpočtu jsme ale zatím nedokončili. Nicméně návrh, jak jej formulovalo ministerstvo financí, pokládám za nedostatečný. Asi největší spor mezi mnou a panem ministrem je v tom, že návrh nezohledňuje to, že od loňska přibylo 30 tisíc dětí. Takže spolu vedeme trošku polemiku, jestli on má chybný návrh a má jej přepracovat, nebo mu mám dát rovnou číslo, kolik peněz chybí.

* LN Kolik peněz to bude navíc?

Musím připravit přesné vyčíslení nároků. Objemově jsem to zatím specifikovala na jedna a půl miliardy. Úzce to souvisí s kvalitou vzdělávání; hodlám se bránit všemi prostředky. Měla jsem pocit, že se pan ministr na konci rozhovoru začal zajímat o to, že máme ve vzdělávací soustavě více dětí a že bychom měli hledat prostředky na zajištění jejich vzdělávání. Chtěl znát detaily, včetně toho, jak se počítají náklady na žáky a studenty... Jsem připravena mu vše řádně vysvětlit.

* LN Na co konkrétně je té jedné a půl miliardy zapotřebí?

Týká se nároků na zvýšení platů učitelů a nepedagogických pracovníků. Návrh rozpočtu reflektuje zhruba to, co se dohodlo na koaliční radě při schvalování konvergenčního programu, což znamená tříprocentní růst platů. Nastavení správného rozpočtu nicméně závisí i na tom, jak se podaří vyjednat zvýšené prostředky na rostoucí výkony. Tyto věci se nedají oddělit, obě hodlám držet. Navíc jsem byla informována, že školské odbory nepokládají tříprocentní růst za optimální a jsou připraveny vyjednávat o vyšším, pětiprocentním navýšení.

* LN Vy se přikloníte ke kterému z návrhů?

To řeknu, až budu mít přesnou analýzu. Už teď je ale jasné, že nelze pokračovat v systému, na jaký si ministerstvo financí zvyklo. Demografická situace nebyla dlouho tak příznivá, a proto si bylo školství schopno vytvořit určitou rezervu. Tím, že bylo málo dětí, bylo i na platy učitelů. Nicméně nyní vidím, jak se demografická křivka zvedla, a proto nelze pokračovat tímto způsobem. Tohle bude na detailnější debatu s ministrem Babišem. Jde o strukturu dětí, kolik jich je v předškolním, základním a střednímškolství, a také o to, že vČesku nestojí v každé škole žák stejně. To bych ráda vyřešila, souvisí to s reformou regionálního školství.

* LN Teď se cizeluje vyhláška, podle níž bude možné spočítat reálné náklady na začleňování dětí do běžného vzdělávacího proudu. První odhady překračují až desetinásobně představy ministerstva financí. Co s tím?

Návrh ministra financí počítá na inkluzivní vzdělávání v roce 2016 (novela má platit už přespříští školní rok) s částkou 400 až 600 milionů korun. To jsou peníze na čtyři měsíce. Nejde ale jen o to, najít peníze na asistenty pedagoga a jejich platy, ale vyčíslit celkové náklady, aby neklesla kvalita vzdělávání. Zajistit pomůcky pro handicapované děti a finanční podporu speciálních vzdělávacích potřeb. Návrh ministra financí toto nereflektuje, což je problém. Přitom se jedná o platnou, parlamentem schválenou legislativu, tudíž se domnívám, že je povinností ministerstva financí to zohlednit. Není možné, aby parlament schválil právní úpravu, ale pro nedostatek peněz by to bylo v praxi v lepšímpřípadě plácnutím do vody, v horším by to ohrožovalo stávající kvalitu a postup při zvyšování inkluze.

* LN Experti odhadují náklady na tři až deset miliard korun. To je dost velký rozptyl...

Vím o tom. Teď budu pečlivě sledovat dokončení prováděcích předpisů ke školskému zákonu, protože nám ukážou, kolik může inkluze stát. Zatím se odborníci přou o to, jakým způsobem a jak moc detailně v nich má být popsána podpora speciálních vzdělávacích potřeb. Nicméně já nebudu na začátku této debaty říkat žádné číslo. Nepokládám to za taktické; už jen proto, že probíhají debaty o nastavení rozpočtu. Na inkluzi mohou rovněž přijít peníze z EU, to bychom neměli promarnit a už teď začít vypisovat první výzvy. I proto potřebujeme vědět, jak má být podpora inkluze nastavena. Jejich rychlé dokončení považuji za svou legislativní prioritu.

* LN Dle našich informací jste jednala s Klárou Laurenčíkovou, někdejší Liškovou náměstkyní pro tuto oblast. Bude vám pomáhat?

Setkaly jsme se, stejně jako s dalšími odborníky. Náměstkyní přímo nebude, ale dohodly jsme se na poradenství v této oblasti.

* LN Jako nového náměstka jste již ohlásila Stanislava Štecha z Univerzity Karlovy. Ten se patrně ujme strategických a koncepčních věcí, jimiž se dlouhodobě zabývá, že?

Pan profesor Štech bude náměstkem zastupujícím člena vlády – za ČSSD – a bude mít speciálně určené portfolio, jímž budou právě strategie ministerstva školství. Zabývá se nicméně i inkluzí, budu chtít využít i těchto jeho znalostí. Mým cílem je, abych byla obklopena odborníky, kteří nezastávají vždy stejný názor jako já. Chci ale slyšet všechny strany, abych mohla formulovat směr, který nám umožní řadu věcí dotáhnout do konce. Měla jsem dlouhé roky pocit, že každá z těch skupin říká svou pravdu, ale nedaří se najít konsenzus.

* LN Náměstkem pro vysoké školy bude Robert Plaga za hnutí ANO?

Je to tak, ale i se současným náměstkem Jaromírem Veberem předpokládám spolupráci v rámci podpory složitého a dobíhajícího operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace (OP VaVpI). Svůj nový tým představím v tomto týdnu, nechte se překvapit.

* LN Dlouho se hovoří o odchodu prvního náměstka pro ekonomické záležitosti Jana Zikla, jenž nemá vysokoškolské vzdělání, což bude po náběhu služebního zákona komplikací.

Ekonomická sekce je natolik důležitá, že sice přistoupím ke změně ve vedení, nicméně sáhnu do osvědčených kariérních zaměstnanců v rámci sekce. Nový státní tajemník Jindřich Fryč v období od 1. července přesoutěží danou pozici transparentním výběrovým řízením.

* LN Ministr Chládek končil za napjatých okolností. Za jeho působení skončilo na MŠMT přes 160 lidí... Jak se vám do takového prostředí vstupuje?

Snažím se ke kolegům na ministerstvu přistupovat maximálně otevřeně a přátelsky. A i v rámci sestavování svého nového týmu se v případě nepopulárních personálních opatření snažím nabídnout lidem, kteří mají odbornost, nějakou další možnost spolupráce, abychom odváděli co nejkvalitnější práci. Jedním z úkolů nového státního tajemníka bude nastavit systém podpory a vzdělávání pracovníkůministerstva a šéfporadce Petr Pavlík, který je známý úsilímoslaďování rodinného a pracovního života, bude mít jistě řadu námětů a věřím, že se v tom s tajemníkem spolu „potkají“. Výsledkem by měl být kvalitní tým na ministerstvu, abychomměli jednak přátelskou atmosféru, ale řešili i hodně úkolů.

* LN Šéfredaktor serveru Česká škola vám napsal, že je zapotřebí větší transparentnosti úřadu. Proběhly sice kulaté stoly s experty, ale výsledky by mohly být asi přístupnější i pro další učitele i nepedagogické pracovníky. Změníte to?

Na takové hodnocení ze strany ředitelů škol jsem narazila při svých služebních cestách po Česku. Domnívám se, že v tom určitě nebyl zlý úmysl. Přihlédnu k hodnocení, jež nevyznívalo pro ministerstvo příznivě, a budu se snažit, abychom našli klíč k tomu, aby kolegové z praxe měli reálnou možnost se podílet na diskusi, jak věcně ve školství řešit problémy. Přece jen: školství je oblastí, kde je dobré déle diskutovat, shodnout se, protože v té shodě se mnoho věcí lépe prosazuje. Budu se snažit najít shodu mezi expertními skupinami, ale dám i na akademickou sféru a kolegy z praxe. Domnívámse, že to možné je, na spolupráci se těším a mohu to i slíbit. Třeba Česká školní inspekce a Národní ústav pro vzdělávání jsou instituce, které je nutné vyslyšet, a bezpochyby šéfové obou zmíněných úřadů budou pravidelnými členy porady nejužšího vedení ministerstva školství.

* LN Pomůže to i poškozenému renomé resortu? Řada výtek směřovala k tomu, že se vytahovaly nápady, které nebyly systémové, jako čipy, povinné plavání a podobně...

Já osobně pokud hodnotímpráci kohokoliv, když je vedena dobrými úmysly, jsemspíše nakloněna pochvale. Asama vím, že změnit běh věcí – třeba i rozlousknout problém, který se dlouhodobě a nikoli náhodou nepodařilo vyřešit – je vždycky obtížné. Sama jsem to ve své profesionální kariéře mnohokrát zažila. Takže mám respekt ke každému, kdo chce a má ambici měnit věci k lepšímu. Poučím se z toho, co bylo... Budu pokračovat tak, abychom maximálně komunikovali s poslanci a poslankyněmi nejen koaličních, ale i opozičních klubů v Poslanecké sněmovně a v Senátu. Při předchozích projednáváních novel z dílny MŠMT jsem měla pocit, že to je prostor, který může být naplněn další energií, a vzhledem k tomu, že je to prostředí, v němž se s ohledem na mé předchozí působení pohybuji poměrně bezpečně, se tyto zkušenosti budu snažit využít ve prospěch vzdělávání a prosazení novel, na které třeba i deset patnáct let školská odborná veřejnost čeká. Novela školského zákona trvala dlouhé roky a pokládám její prosazení za úspěch předchozího ministra Chládka. Na práci jsem připravena.

* LN Portfolio vašeho resortu je široké. Rozvíjí se debata, jakou část vědy a výzkumu předat Bělobrádkovu úřadu. V přípravě je zákon o podpoře výzkumu, vývoje a inovací, který počítá i se vznikem ministerstva vědy. Bude to váš nejbližší partner?

V případě místopředsedy Pavla Bělobrádka je výhodou, že se profesně známe, vnímáme a máme nastaveny velmi dobré vztahy. Už minulou středu jsem se s ním setkala, krátce jsme probrali základní témata k řešení a máme teď v týdnu další setkání na úrovni ministrů i náměstků. On je koordinátorem a „lídrem“ vědy a výzkumu. Ale řada finančních prostředků a operativy je zde na MŠMT, takže je nutné se úzce semknout, protože času není nazbyt – bráno z hlediska dočerpávání peněz z operačních programů i vypisování nových výzev. Na spolupráci se vyloženě těším, rozhodně se nechci přetahovat o kompetence.

* LN Jak to bere vaše rodina, tak hektický nástup do funkce?

Přiznávám, že je to velmi náročné. Minulý týden mne doma moc neviděli, ale s tím manžel počítal. Když jsem měla ve čtvrtek špatné svědomí, že nejsem na dceřině výstupní besídce v mateřské škole, tak mi muž telefonoval, že mne to nemusí moc mrzet, neboť si hrála s dětmi a zcela ho ignorovala. (smích) Zatím pendlujeme mezi Prahou a Brnem. Manžel je moravský patriot, tudíž budeme cestovat i nadále, nejpozději nás to doběhne asi při začátku povinné docházky starší dcery.

* LN A jak to vnímala, když jste jí řekla, že jste šéfkou školství?

Pětiletá dcera to zaregistrovala v televizi, protože mne viděla ve zprávách. Manžel jí pak říkal, že maminka bude asi ministryní. A ona mi pak telefonovala, že mám pozdravovat pana prezidenta, až budu na Hradě.

* LN A pozdravovala jste jej?

Vyřídila jsem mu to.

Zdroj: Lidové noviny