Přestože řada lidí má letní měsíce podvědomě spojeny především s příjemnou dovolenou, v soukromém i veřejném sektoru běží řada důležitých prací. Například ministerstvo financí pilně sestavuje návrh státního rozpočtu na příští rok, který vláda musí předložit do Poslanecké sněmovny v září. Senát zase na své srpnové schůzi projedná novelu zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Obě normy mají pro kraje nejen v oblasti dopravy zásadní význam.

Jsem přesvědčen, že se již podařilo odvrátit pokusy některých ministerských úředníků, aby kraje přišly o možnost finančně podporovat regionální železniční dopravu. Úvahy o vypuštění prostředků z návrhu státního rozpočtu na rok 2015 vláda vedená sociální demokracií nemůže dopustit. Memorandum o financování regionálních vlaků, které před pěti lety podepsala úřednická vláda s kraji, bylo následně zpochybňováno místopředsedou TOP 09 Miroslavem Kalouskem.  Sociálně demokratické krajské samosprávy však vždy trvaly na potřebnosti zajistit občanům dopravní dostupnost prostřednictvím regionálních vlaků a zohlednění této priority v rámci státního rozpočtu. Veřejnou železniční dopravu preferujeme i s ohledem na její ekologičtější charakter a příznivý vliv na životní prostředí v porovnání s jinými druhy dopravy. Věřím, že se krajům podaří najít shodu s vládou i při přípravách státního rozpočtu v následujících letech.

Na dobré cestě je i změna zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Původní zákon zamýšlel zamezit spekulantům v nákupu zemědělské půdy, kterou pak prodávali státu za mnohonásobně vyšší cenu stavebních pozemků. Šlo o trasy, na kterých stát plánuje postavit dálnice a silnice a musí tudíž pozemky vykoupit. Myšlenka zákona byla dobrá, ale ukázalo se, že se v této oblasti legislativně pohybujeme způsobem ode zdi ke zdi. Zatímco v minulosti byl stát příliš lehkovážný a nakupoval pozemky za přemrštěné ceny, nyní nabízí tak málo, že málokdo chce dobrovolně prodat. Novela zákona by měla ceny přiblížit realitě a urychlit tak dobrovolné odprodeje pozemků, které jsou potřebné pro dobudování dopravní infrastruktury.

Pro Střední Čechy představuje doprava palčivý problém. Stále nedokončený a blokovaný pražský okruh komplikuje dopravní spojení nejen Středočechům, ale motoristům z celé republiky. Nedokončená je rovněž rychlostní komunikace R4 Praha – Příbram – Nová Hospoda – státní hranice ČR-SRN, R 7 Praha – Slaný – Chomutov a R 6 Praha – Karlovy Vary – Cheb - Německo. Komplikované spojení Středočeského kraje s Jihočeským představuje i dálnice D3, které stojí jen malinký kousek.

Středočeský kraj má problémy i s komunikacemi, za jejichž výstavbu a údržbu neodpovídá stát. Silnice nižších tříd v oblastech kolem Prahy nejsou navrhovány na stávající intenzitu provozu a často na nich proto ve špičkách vznikají zácpy. Mnoha městům a obcím chybí obchvaty, silnice tak často vedou přímo přes jejich centra. Potenciál železniční přepravy není dostatečně využit.

Kraj proto vítá změny zákonů, které mají zrychlit přípravu a výstavbu významných dopravních staveb. K dobudování dopravní infrastruktury a modernizaci stávajících komunikací bude potřeba značných investičních prostředků. Fondy Evropské unie nám umožňují investovat do silnic a dálnic více, než bychom si mohli dovolit sami. A to dokonce několikanásobně. Proto bychom měli v dalším programovacím období vyvinout maximální úsilí k tomu, abychom vyčerpali všechny prostředky z fondů EU a nevraceli desítky miliard korun kvůli neschopnosti pravicových vlád a jejich úředníků. Smysluplných a potřebných projektů máme více než dost.

                                                                                  Hejtman Středočeského kraje Miloš Petera