Pane p

Kdybych měl říct jednu jedinou věc, která mě těší v tom období, kdy běží parlament, tak je to to, že díky vládě Bohuslava Sobotky jsme konečně dostali příležitost začít spolupracovat. Začít spolupracovat na obrazu České republiky mezi partnery z Evropské unie, protože Evropská unie není nic jiného, než smlouva mezi 28 členskými státy. To je potřeba si uvědomit, že se nejedná o nějakou esoterickou smečku eurokratů, sedících v paláci Berlamon, ale je to skutečně smlouva. Je to partnerství 28 členských států. A jaká bude naše pozice, jak silná bude pozice České republiky, tak silná bude naše schopnost při prosazování toho, čemu se říká národní zájmy, a to je jenom schopnost implementovat do evropských politik, do evropských zákonů to, co Česká republika potřebuje.

Jsem rád, že začala intenzivně spolupráce se Senátem, se senátním klubem, s Romanem Sklenákem jsme začali připravovat projekt, jak posílit spolupráci mezi parlamentem národním a parlamentem Evropským. Je to nezbytně nutné, protože před námi v této chvíli stojí celá řada nesmírně obtížných úkolů.

Pan předseda Evropské komise Junker ve svém úvodním projevu řekl, že tato Evropská komise je komise poslední naděje. A on měl pravdu. Evropský projekt zaspal. Evropský projekt v krizi selhal a bohužel to, že byly evropské vlády zhusta pravicové a že bohužel byl pravicový v minulém období i Evropský parlament, vedlo k tzv. austerity majors, opatřením, která v podstatě evropskou populaci zbídačily a ekonomiku, místo aby nastartovaly, tak utlumily. Skutečně je nezbytně nutné nastartovat nový ekonomický růst, to tady zaznělo od zástupce odboru velmi dobře a je to pravda.

K tomu je připravena celá řada věcí, které fungují, které projednáváme v Parlamentu, pracujeme na nich, zabýváme se jimi. Jedním z nich je už zmíněný investiční balíček. Ve zkratce, o co se jedná. Jedná se o to, mobilizovat prostředky pro nás v astronomické výši 315 miliard Euro do reálné ekonomiky v průběhu příštích tří let. Jde o nakopnutí strategického investování, o pákový efekt, kdy by veřejné prostředky měly pomoci k tomu, aby formou záruk, formou podpory posílily, motivovaly soukromé investory k tomu, aby začali investovat do infrastruktury, aby začali investovat do vzdělávání, výzkumu, inovací, energie z obnovitelných zdrojů, malého, středního podnikání. Cílem je vytvořit přes milion pracovních míst v Evropě.

Podoba tohoto balíčku je projednávaná v Parlamentu, a já jsem velmi rád, že naše delegace má natolik velkou sílu v sociálně demokratické frakci, že jsme mohli poměrně významným způsobem přispět k té struktuře, mohli jsme zajistit např. to, že budou respektovány některé infrastrukturní potřeby České republiky, tam hodně pomohla kolegyně Olga Sehnalová, která v Evropském parlamentu je známá prosazováním našich národních zájmů v oblasti dopravy, úspěšně vyjednala systém IKO (?), zaměřuje se na práva cestujících. A nám se povedlo spoluprací všech kolegů zmobilizovat Rumunsko, Maďarsko, s pomocí Velké Británie posunout pozici sociálně demokratické frakce tam, kde jsme ji chtěli mít, tzn., v podpoře infrastruktury, v podpoře energetiky a v menším tlaku proti jaderné energetice.

Ukrajinská krize ukázala, že jedním z největších problémů současné doby je energetická bezpečnost. Evropská komise na to odpovídá projektem Energetické unie. Já jsem nesmírně šťastný, že komisařem, který má na starosti Energetickou unii, je Maroš Ševčovič, slovenský eurokomisař, s kterým velmi dobře spolupracujeme, a jsem zrovna tak rád, že se nám povedlo prosadit to, aby kolega Mirek Poche byl stínovým zpravodajem pro oblast energetické bezpečnosti, a protože má na starosti v naší delegaci také otázku Ukrajiny a spolupráce s východními zeměmi, tzv. Euronest, tak může nad touto věcí bdít, a věřím tomu a vím, že na tom pracuje velmi intenzivně.

O co se jedná v Energetické unii? Diverzifikace zdrojů, nemůžeme být závislí jenom na jednom dovozu, na jednom strategickém partnerovi. Harmonizace trhu s energiemi, není možné, aby německý trh ovlivňoval naše trhy nějakým negativním způsobem. Interkonektivita, my potřebujeme propojení sítí, nesmíme dopustit to, aby např. některá nešťastná rozhodnutí Bundestaagu, postavit někde na severu Německa větrné elektrárny, a potom tu energii transportovat do Rakouska přes naše území, způsobovat blackouty, tak to jsou všechno činnosti, na kterých se podílíme. Já jsem byl zpravodajem zprávy, týkající se právě transevropských energetických sítí. Věřte tomu, že se intenzivně snažíme tyto věci řešit. 

Jsme připraveni a chci tady nabídnout vládě pomoc v tom, že jakmile bude podávat v rámci Junkerova investičního balíčku právě infrastrukturní projekty, rádi pomůžeme při komunikaci s komisí, rádi vytipujeme ten prostor, ta místa, kde mohou ty projekty být úspěšné, a jsem velmi rád, že vím, že jedním z projektů, které už česká vláda navrhla, je otázka tzv. chytrých sítí. Česká republika, je to málo známo, je možná jedinou evropskou zemí, kde skutečně cosi jako chytré energetické sítě už existuje. Teď je na nás, abychom ten potenciál patřičně využili.

Energetická unie ale s sebou přináší i hrozby. My o nich víme. Uvědomujeme si je a ve spolupráci s vládou, ve spolupráci s panem ministrem Mládkem velmi intenzivně pracujeme na tom, abychom ty hrozby co nejvíc snížili. Především se jedná o to, že nesmí Evropská unie mít žádnou možnost zasahovat do energetického mixu členských zemí. Mluvil jsem o tom osobně s panem komisařem Ševčovičem. Byl jsem ujištěn, že není taková intence, že komise nechce toto tabu porušit, že do toho nechce zasahovat, a to je pro Českou republiku extrémně důležité.

Kromě těchto tvrdých strategických výzev ale v tom příštím období, v příštích dvou, třech, pěti letech budou hrát roli i měkké výzvy, a z nich bych se zmínil o jedné jediné věci, tj. tzv. Transatlantická obchodní a investiční dohoda mezi Evropou a Spojenými státy. Je to mediálně široce diskutované téma, které na jednu stranu může přinést zvýšení hrubého domácího produktu, může přinést nová pracovní místa. Na druhé straně může zásadním způsobem zasáhnout do evropské legislativy, může snížit naše standardy v bezpečnosti potravin, může nastartovat v Evropské unii sociální dumping, protože víme, že pracovní právo ve Spojených státech není příliš sociálně definováno, a víme, že standardy v oblasti bezpečnosti potravin a chemické bezpečnosti máme u nás doma v unii podstatně lepší. Toto je věc, kterou hlídáme intenzivně, budeme ji hlídat i nadále, jak já ve výboru pro životní prostředí bezpečnost potravin, tak kolegyně Sehnalová ve výboru pro spotřebitele, a zcela jistě i kolega Poche ve výboru pro průmysl a energetiku.

Je potřeba přistoupit k transatlantické dohodě s velkou mírou realismu, ani nepropadat nějakému zásadnímu nadšení, ale zároveň to neodhazovat, protože nám skutečně může v mnoha případech prospět.

Čekají nás v Evropské unii, v Evropě, velké výzvy, od restartu ekonomiky přes vytvoření energetické unie až po uzavření této dohody. Podstatná pro nás bude jedna věc, a ta je stejná, shodná s tím, s čím bojuje tento Parlament, tady vláda v České republice, a možná každé krajské zastupitelstvo. My jsme v mnoha případech v koalici s pravicovými stranami, nesmíme propadnout tomu, aby se naše sociálně demokratické ideje rozpustily v nějakých středových pozicích. My musíme být čitelní, my musíme být jasní, transparentní a musíme umět ukázat lidem v České republice, v Evropské unii to, že sociální demokracie, že sociálně demokratická politika je skutečně tou budoucností, budoucností pro Evropskou unii, budoucností pro Českou republiku. Naše delegace je připravena na tom velmi intenzivně pracovat. Velmi intenzivně na tom pracujeme a těšíme se na to, že budeme v dalších letech spolupracovat i s vládou ČR, Parlamentem a Senátem ČR. Děkuji za pozornost. (Potlesk)