Dne 28.5. 2014 byla v Radě Evropy ve Štrasburku a následně 3.6. 2014 v Senátu Parlamentu České republiky otevřena výstava „Vzdělávání Romů v Česku v historickém kontextu“.
Česká republika je často kritizována ze strany mezinárodních organizací, včetně Rady Evropy, za překážky ve vzdělávání a špatnou životní úroveň romské komunity v naši zemi. Někdy je tato kritika opodstatněná, mnohdy je však neoprávněná. Tato výstava měla za cíl objektivně informovat o stavu vzdělávání Romů v České republice.
Ekonomická krize a vysoká nezaměstnanost v Evropě těžce postihla zejména část obyvatel z nízkopříjmových skupin, mezi ně ve většině případů patří i Romové. Ekonomická krize výrazně zhoršila také vztahy ve společnosti a zvýšila nevraživost k přistěhovalectví a etnické předsudky. Cílem sociálního státu je, aby všichni občané měli stejný přístup ke vzdělání, lékařské péči a hlavně k možnosti pracovat a zvyšovat svoji životní úroveň.
V tomto kontextu vznikalo a existuje mnoho koncepcí na integraci romské menšiny do majoritní české společnosti, ale mnohdy tyto koncepce nenašly odpovídající odezvu a míjely se účinkem. Část Romů si zvykla spoléhat na dávkový systém a pomoc státu, díky čemuž vyrostla generace dětí, která své rodiče nikdy neviděla fakticky pracovat a v těchto rodinách bohužel, většinou nebývá prioritou ani vzdělání.
Romské děti vyrůstají v odlišném jazykovém prostředí, mnoho z nich mluví mixem rómštiny a češtiny a vykazují slabou „školní zralost“, nedostatečná předškolní výchova pak může mít za následek zařazení dítěte do praktické školy. Dle odhadů 30% žáků těchto škol tvoří romské děti, přičemž absolventi těchto škol mají ztížený přístup k dalšímu vzdělání a následně i práci. Problémům po zahájení povinné školní docházky je možné předcházet zvýšením dostupnosti rané péče. Poptávka romských rodičů po předškolním vzdělávání je však dle průzkumů malá. Předškolního vzdělávání v mateřských školách se podle odhadů účastní jenom 30 % romských dětí ve srovnání s 90 % ostatních dětí v ČR.
Další výzkum ukázal, že podíl romských dětí ze sociálně vyloučených lokalit, které nastupují na základní školu bez jakékoliv předškolní přípravy dosahuje přibližně 41 %, v případě ostatních dětí se jedná pouze o 6 %. Jen 1/3 Romů má ukončené střední vzdělání, nebo učební obor, což má i přímé dopady na konkurenceschopnost české ekonomiky.
Podle odhadů Světové banky roční ekonomické ztráty na produktivitě v souvislosti s nezaměstnaností Romů jsou ve výši 367 milionů eur. Roční fiskální ztráty kvůli nízkým daňovým příjmům a vysokým sociálním výdajům na sociální zabezpečení, činily ve sledovaném období pro ČR 233 milionů eur. (Na HDP se tyto ztráty podílí v ČR v rozmezí 0,29 – 0,58% HDP. )Světová banka doporučuje, jako klíč k vyšší zaměstnanosti, vyšší produktivitě a zvýšení konkurenceschopnosti České republiky, zajištění rovného přístupu Romů ke vzdělávání a zvýšení investic do inkluzivního vzdělávání.
Premiér české vlády Bohuslav Sobotka zdůraznil,že "budování tolerantní společnosti" je jednou z priorit vlády. Ve vyspělé demokratické společnosti by mělo být samozřejmé, že všichni občané mají stejná práva, ale také stejné povinnosti.
Na jakékoliv projekty, které v České republice existují a na jejich efektivitu, je vždy potřeba spolupráce a především zájem ze strany těch, kterým jsou určeny.
Zájem a odhodlání něco změnit.
Komentáře