Premiér B. Sobotka v rozhovoru pro deník Právo shrnul svou cestu do Jižní Kreje.

Jste prvním českým premiérem, který zavítal do Jižní Koreje po dlouhých 14 letech. Proč právě teď a co je výsledkem vaší cesty?

Jižní Korea se stala jedním z nejdůležitějších partnerů, které ČR v Asii má. Česko-korejské vztahy se v posledních letech velmi dynamicky rozvíjely v oblastech investic, obchodu a kulturní výměny. Politické vztahy a kontakty za těmi ekonomickými ale výrazně zaostávaly. Při cestě do Korejské republiky jsem měl čtyři základní cíle. Za prvé přispět k tomu, aby se v naší zemi vytvořila nová pracovní místa. Měl jsem v Koreji možnost mluvit s vedením společnosti Nexen Tire, která již brzy začne stavět novou továrnu v průmyslové zóně u Žatce, i se zástupci Hyundai Mobis, která postaví novou továrnu v Mošnově. Víme, že tyto projekty bedlivě sledují i další korejské firmy včetně potenciálních subdodavatelů Nexenu a Hyundai Mobis. Někteří z nich už začínají uvažovat, že by přišli do ČR. Jsem přesvědčen, že úspěšný korejsko-český příběh, který se odehrával v minulých letech a hodně se zintenzivnil v roce 2014, bude pokračovat i v budoucnosti a přinese nám více než dva tisíce pracovních míst, která vzniknou příchodem Nexen Tire a Hyundai Mobis. Druhým cílem návštěvy bylo dohnání určitého handicapu v politických vztazích, které neodpovídají prudkému rozvoji našich ekonomických vztahů. Setkáním a uzavřením dohody o strategickém partnerství s paní prezidentkou Pak Kun-hje se nám podařilo tento handicap odstranit. Rád bych také jihokorejskou prezidentku přivítal na návštěvě v ČR, a to ještě letos. Moje cesta měla přispět i k posílení českého vývozu do Koreje. V Soulu se podařilo uzavřít konkrétní kontrakty, například o vývozu českého porcelánu, i některé další dohody. Memoranda uzavřená již v rámci nového strategického partnerství předpokládají vzájemnou spolupráci v oblastech obranného průmyslu či dopravy. Chystá se také zajímavá česká investice v Jižní Koreji, bude v ní postaven český pivovar. Cílem mé cesty, které se zúčastnilo téměř 70 zástupců našich firem a akademických institucí, bylo i posílení naší spolupráce na třetích trzích, aby na nich mohly české a korejské firmy společně nabízet své výrobky a služby. Pozitivním příkladem je vstup korejské společnosti Doosan do Škody Power v Plzni. Nyní se společně ucházejí o zakázky prakticky po celém světě, protože Doosan je globální společností.

Čím vás Korea nejvíc zaujala?

Tato země má obrovskou dynamiku a silný hospodářský růst. Na každém kroku bylo vidět, že se tam intenzivně staví, v Koreji je také velmi dobrá dopravní infrastruktura. V okolí Pusanu jsme viděli, jak vypadají místní dálnice i vysokorychlostní železnice. V řadě oblastí nám tak Jižní Korea může být vzorem či inspirací. Například i tím, jakou pozornost věnuje oblasti vědy a výzkumu. Korea sem směřuje asi čtyři procenta svého HDP, s čímž se může srovnávat málokterý stát. Velká část těchto prostředků přitom přichází z komerční sféry od průmyslových koncernů. Ověřil jsem si, že Jižní Korea je zemí, kde má ČR velmi dobrý zvuk. Je to radost v takové zemi podporovat vzájemné vztahy a usilovat o získání dalších investic pro ČR, protože je tady řada opěrných bodů a máme na co navazovat. Pro mě je to také osobní příběh. Když jsem byl ministrem financí, tak jsme se pokoušeli získat investici Hyundai na severní Moravu. To se povedlo a teď jsem měl možnost společnost Hyundai přímo v Koreji navštívit. Je zřejmé, že její investice v Nošovicích byla klíčová pro rozhodnutí dalších korejských investorů začít podnikat v ČR. Hyundai v dalších letech následovaly desítky jejích dodavatelů.

Můžeme podobný efekt očekávat i v případě Nexenu a Mobisu?

Ano, očekávám, že jakmile budou jejich továrny postaveny, projeví se zájem jejich partnerů a subdodavatelů, aby přišli za nimi do ČR. Položení základního kamene žateckého závodu Nexen Tire, ve kterém najde práci tisíc lidí, je plánováno na podzim letošního roku. Výroba by mohla začít v roce 2018. Rád bych zdůraznil, že tato továrna na výrobu pneumatik bude nejmodernější v Evropě. Rovněž Hyundai Mobis bude používat nejnovější špičkové technologie i zkušenosti ze svých stávajících závodů. Budou to nové moderní investice a já předpokládám, že mohou vytvářet zaměstnanost v Ústeckém, resp. Severomoravském kraji několik desítek let. Pokud budeme mít dostatek kvalifikovaných lidí, předpokládám, že u těchto továren mohou vzniknout i inovační centra. Podobně jako firma Doosan po koupi plzeňské Škody Power zřídila globální centrum výzkumu a vývoje, které se zabývá otázkou výroby turbín.

Nejen korejští, ale třeba i němečtí ředitelé podniků však už několik let varují, že velkým problémem ČR je nedostatek technicky vzdělaných profesionálů, a to na všech úrovních. Má vláda nějakou koncepci, jak to změnit?

Nedostatek technicky vzdělaných odborníků je problém, který si uvědomujeme. Proto byl také rok 2015 vyhlášen Rokem technického vzdělávání, v rámci nějž se uskuteční řada popularizačních akcí a budou podpořeny klíčové obory a polytechnická výuka už od útlého věku. V tom mohou pomoci také nová science centra, která s podporou EU vznikla například v Ostravě, Plzni či Liberci. Nový operační program Výzkum, vývoj, vzdělávání má podpořit přírodovědné a technické vzdělávání. Řešení této problematiky je běh na dlouhou trať, aktuální situaci pomohou řešit rekvalifikace podle potřeb trhu práce, na které se zaměří operační program Zaměstnanost.

Nexen a Mobis se zavázaly u nás v příštích letech investovat přes 25 miliard korun. Dají se podobně velké korejské investice ještě očekávat i v budoucnu?

To, že jen loni byly podepsány takovéto dvě významné investiční smlouvy, naznačuje, že zde příležitosti existují. Korejští investoři mají s ČR pozitivní zkušenosti, což může povzbudit další. Jak ukazují poslední příklady, nové investice často navazují na ty předchozí a míří do související produkce. Důležitým krokem, který jsme v Soulu oznámili, bylo otevření nového zahraničního zastoupení agentury CzechInvest, které bude od března asistovat korejským společnostem, které budou chtít v ČR investovat.

Zmíněné investice dokazují, že pro Korejce je v ČR klíčovým odvětvím autoprůmysl. Jaká jsou další perspektivní odvětví z pohledu korejských investorů?

Zmínil jsem vstup společnosti Doosan do Škody Power, což byla jedna z největších korejských investic. Odvětvová struktura českého a korejského průmyslu do velké míry korespondují, dokážu si proto představit korejské investice i v řadě dalších oborů, jako jsou elektrotechnický či například chemický průmysl. Z korejské strany je zájem také o investice v oblasti dopravní a energetické infrastruktury. Co se týče jaderné energetiky, samozřejmě uvítáme, pokud se korejské firmy v budoucnu přihlásí do tendrů na stavbu jaderných bloků -tato výběrová řízení budou otevřená všem zahraničním zájemcům. Politické rozhodnutí ohledně tendrů chceme i v návaznosti na energetickou koncepci státu učinit v první polovině letošního roku. Pak už bude na společnosti ČEZ, aby začala připravovat příslušné výběrové řízení. Na mé cestě jsem si potvrdil, že korejské společnosti tentokrát mají silný zájem se případného výběrového řízení zúčastnit.

Korejské firmy a další zahraniční investoři čerpají od českého státu miliardové pobídky. Může si vláda obhájit, že se to ČR opravdu celkově vyplatí?

Studie v minulosti ukázaly, že prostředky vynaložené na investiční pobídky se několikanásobně vrátí na daňových příjmech díky vzniku nových pracovních míst a nárůstu produkce. Mluvíme přitom nejen o pracovních místech, která vzniknou u firem čerpajících pobídky, ale i u jejich subdodavatelů.

Ministr dopravy Dan Ťok na cestě po Koreji prohlásil, že Korean Air neplní závazky a že to ohrožuje ČSA, ve kterých nyní mají Korejci 44procentní podíl. Jaký bude další vývoj?

Mluvil jsem o úspěšných příbězích korejských investic v ČR. Příběh Korean Air v ČSA není neúspěšný, ale je rozpačitý. Při jednání s jihokorejskou prezidentkou jsem měl možnost zmínit náš zájem na tom, aby Korean Air byly aktivním vlastníkem ČSA. Aby se podílely na stabilizaci této společnosti, na podpoře ČSA a udržení této značky. Čili máme zájem na tom, aby se Korean Air více angažovaly, pokud jde o budoucnost ČSA, jejich akciový podíl a také povinnosti, které ze spoluvlastnictví Českých aerolinií vyplývají. Doufám, že Korean Air bude vystupovat jako zodpovědný akcionář, který má zájem na dalším rozvoji firmy.

Navštívil jste zemi, která je i dvaašedesát let po občanské válce de iure ve válečném stavu se svým severním sousedem. Miloš Zeman mi před 14 lety v Soulu na otázku, jaký postoj zaujímá česká vláda k severokorejskému režimu, odpověděl, že „česká zahraniční politika podporuje zrušení blokád nikoli proto, že by hodlala podporovat nedemokratické režimy, ale proto, že nástrojem k demokratizaci těchto režimů je nejen výměna zboží, ale i výměna osob, informací“. Souhlasíte s tímto názorem?

Jaderný program KLDR a její agresivní vystupování představují významný zdroj nestability ve východní Asii. Severní Korea by se měla vrátit k jednacímu stolu a konstruktivně se zapojit do řešení situace na Korejském poloostrově. Velice mne znepokojuje také situace v KLDR v oblasti lidských práv. V případě KLDR je její izolace spíše důsledkem politiky jejího režimu než sankcí ze strany mezinárodního společenství.

Zdroj: Právo