Druhá otázka: Jak zafungovalo krizové řízení?

 

 

Mgr. Táňa Valentová Nersesjan, krajská zastupitelka a bývalá radní pro sociální oblast:

Dostali jsme se do situace, která nemá v historii obdoby. Systém na ni nebyl dostatečně připraven, byť se od počátku epidemie v Číně hovořilo o možné pandemii! A pak jsme se ocitli uprostřed nakažené Evropy, která ze všech koutů volala po ochranných pomůckách, ventilátorech, dezinfekcích. Ano, bylo třeba jednat rychleji. Objednat vše včas a vyhlásit nouzový stav dříve. Na druhou stranu, s Itálií, Španělskem či Francií bychom neměnili! U nás v kraji sehrály počátkem března osudovou roli jarní prázdniny. A hlavně lidé, kteří si nedokázali odříct zahraniční lyžování. Je mi moc líto, že se nákaza dostala do domovů pro seniory! Bylo třeba je lépe chránit. A nečekat jen na stát. Hodně mohla udělat v této věci má nástupkyně v krajské radě. Bohužel, nekonala. Osobně považuji za prvořadé zajistit do budoucna účinné a akceschopné krizové řízení na všech úrovních. Včetně zabezpečení dostatečného množství ochranných pomůcek a dalšího strategického materiálu.

 

Jiří Ott, místostarosta města Bystřice pod Hostýnem:

Po prvních váhavých krocích pana premiéra, kdy se nechtěl vzdát řízení všeho a všech, si po nějaké době systém sedl a zafungoval. Díky rychlým, rázným, i když nepopulárním opatřením ministerstev vnitra a zdravotnictví se situace zvládá a děkuji všem sestřičkám, doktorům, hasičům, policistů, zaměstnancům v obchodech za jejich nasazení a obětavost. Mnozí občané si ale musí uvědomit, že tohle je stav NOUZE, tedy vážná situace! Nejsou to uhelné prázdniny ani dovolená navíc a podle toho se chovat a dodržovat jednotlivá nařízení. Bez toho to nejde dobře zvládnout! Co se týká našeho kraje – z krizového řízení jsem velmi zklamaný. Všichni víme, že pan hejtman všemu rozumí a musí nás o tom neustále přesvědčovat, ale situaci nezvládl. Hlavní krizový manažer kraje, zřejmě po neshodách, odešel a ti co tam ještě panu hejtmanovi zůstali, se s tím snaží poprat, ale bez jeho posvěcení neudělají bohužel nic. Měsíční anabáze s dezinfekčním materiálem pro jednotlivá ORP hovoří za vše. Přál bych si lepší komunikaci vedení kraje s jednotlivými ORP – starosty, místostarosty a krizovými manažery. Snad se situace po podzimních krajských volbách změní k lepšímu!

 

Ing. Hana Příleská, místostarostka Uherského Ostrohu:

Za mě pochvala pro Jana Hamáčka. Vnímal situaci, chtěl vyhlásit nouzový stav dříve. Od jeho nástupu do čela krizového štábu dostaly informace jakýsi řád. I tak je nejslabší stránkou koronavirové krize v ČR komunikace. Není nastavena jasná komunikační strategie. Pořád není srozumitelné, kdo má jaké kompetence. Tiskové zprávy předbíhají oficiální informace, které jdou na samosprávy, což je podle mého názoru špatně. Sdělení jsou často nejednoznačná a v rychlém sledu bývají modifikována. Krajské krizové řízení nebudu vůbec komentovat, je téměř neviditelné.

 

Mgr. Bc. Karel Holík, BA, MBA, místostarosta města Kroměříž:

Krizový štáb vedený Zlínským krajem nefunguje, jak by měl. Roušky pro zdravotníky rozvezli městům k 30. březnu jen jednou. Dezinfekci opakovaně slíbili a až jsme si kvůli tomu pokaždé zajistili dopravu, tak to zrušili. Také po městech žádají, aby obstarala budovy pro bezdomovce, ačkoli by to měl zajišťovat kraj. Teprve o posledním březnovém víkendu na kraji vydali první pokyny k zabezpečení domovů pro seniory! Naštěstí to my sami řešíme už od února, takže máme náskok. I když na něco takového se úplně připravit nedá. Zkrátka, když si nepomůžeme sami, tak Zlínský kraj to určitě neudělá!

 

Mgr. Lenka Zgarbová, vedoucí sociální služby:

Jednoznačně pozitivně hodnotím přijatá opatření – vyhlášení stavu nouze a následné omezení pohybu osob. Tato opatření nám poskytla čas na přípravu. Měla však přijít dříve, už bylo přece známo, jak se situace vyvíjela v Číně a v Itálii. Oddálení přijetí těchto opatření o 10 dnů a nesystémovost řešení, kdy je do čela krizového štábu postaven sice odborník, ale bez politické odpovědnosti, považuji za zásadní selhání. Nesrozumitelně předávané informace, přehazování odpovědnosti, to vše působilo místy až chaoticky a komicky – ochranné pomůcky se objednaly, ale nedorazily, laborantka onemocněla, ale vlastně je zdravá atd. Teprve až se Hamáček v červeném svetru opřel o pultík, věci nabraly spád. Jasně a stručně řekl, co bude hned a co ve dnech příštích. Bylo jasné, že má věci pod kontrolou. Jeho jmenování do čela ústředního krizového štábu bylo logickým vyústěním situace. Co se týče krajského krizového štábu, mám pocit, jakoby neexistoval. Radní pro sociální oblast byla neviditelná. Sociální služby v tom zůstaly samy.