Vláda dnes projedná Návrh zákona o dani z vybraných digitálních služeb. Tzv. digitální daň zdaňuje internetové giganty způsobem, který více odpovídá jejich příjmům. Návrh, který původně navrhovala ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová, nakonec získal podporu v koalici a to dokonce se sazbou ve výši 7 %.

„Když jsem v červenci přišla s původním návrhem digitální daně, tak ČSSD sklidila jen posměšky. Dnes je ale situace zcela opačná a nám se podařilo digitální daň posunout až na jednání vlády. Digitální ekonomika se dotýká každého z nás, zisky společností rostou, ale zdanění tomu neodpovídá. To není fér vůči ostatním firmám, ale ani vůči občanům, kteří spotřebou a prací přispívají do rozpočtu mnohem více než tyto korporace. Na tomto příkladu je jasně vidět, že sektorová daň nesmí být v ČR tabu,“ řekla před jednáním vlády Maláčová.

V současné době v Česku není žádná zvláštní daň z digitálních služeb. Poskytování těchto služeb je případně zdaněno pouze v rámci ostatních daní. Navrhuje se tedy zavedení z digitálních služeb, která bude tvořena třemi dílčími daněmi:

  • dílčí daní z provedení cílené reklamní kampaně
  • dílčí daní z využití mnohostranného digitálního rozhraní a
  • dílčí daní z poskytnutí dat o uživatelích.

Daň by měla být ve výši 7 % pro velké internetové firmy, jako jsou Facebook nebo Google. Do státního rozpočtu by měla digitální daň přinést kolem 5 miliard korun.

Úspěchem je také vyjednaná výše navržené sazby. „Například Francie zavádí tříprocentní digitální daň, Rakousko pětiprocentní daň z příjmů z online reklamy. Myslím tedy, že jsme se rozhodli velice správně a je dobře, že se nám tuto výši podařilo v koalici prosadit.“ Popsal evropský trend odborný mluvčí ČSSD za oblast financí poslanec Václav Votava.

Pokud vláda digitální daň schválí, mohla by platit již od roku 2020.